Hlavní obsah

Mileniálové mění české hospody. Místo piva pijí míchané drinky nebo víno

Vedoucí výzkumu Denisa Hejlová mluví o tom, proč se v českých barech pije méně piva.Video: Petr Švihel, Seznam Zprávy

 

Reklama

Za menší výtoč piva v českých hospodách a barech podle průzkumu nemůže zákaz kouření. Ale fakt, že mladí lidé dávají přednost jiným alkoholickým nápojům.

Článek

Češi pijí méně piva než dříve, nejvíce je tento trend vidět v restauracích. Podle statistik Českého svazu pivovarů a sladoven se v roce 2016 v hospodách vytočilo 6,4 milionu hektolitrů piva (39 % z celkové spotřeby 16,4 milionu hektolitrů).

Loni to bylo o pět procent méně - 6,1 milionu hektolitrů. Klesl totiž jak celkový zkonzumovaný objem, tak i poměr piv vypitých v hospodě či restauraci.

Často zaznívá, že za to může zákaz kouření v restauracích, který v Česku platí přibližně rok. Podle nejnovějšího výzkumu společnosti Ipsos a Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy je ale třeba hledat příčiny jinde.

Konkrétně v chutích a preferencích nejmladší skupiny návštěvníků hospod a restaurací. „Mladí lidé spotřebovávají méně piva prostě proto, že jim více chutná něco jiného. Preferují spíše míchané nápoje, víno nebo cider,” říká vedoucí výzkumu Denisa Hejlová z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy.

Podle publikovaných výsledků výzkumu 7 procent lidí uvádí, že pije více piva než loni, 82 procent lidí stejně a 11 procent méně. U skupiny ve věku 18 až 29 let je to výraznější - méně piva pije 14 procent lidí. A zároveň právě mladí nejvíce směřují k pití jiných nápojů.

Právě věková skupina 18 až 29 let se překrývá se skupinou, o které se často mluví jako o mileniálech nebo generaci Y.

Rozdíl mezi mladými a celkovým vzorkem čítajícím 834 respondentů je vidět i u odpovědi na otázku, jaké nápoje pijí místo piva. Podle průzkumu volí 38 procent mladých lidí místo piva „míchané drinky z tvrdého alkoholu“. Kdežto v celkové populaci je to jen 24 procent.

„Můžeme se domnívat, že to je i kvůli tomu, že někteří výrobci alkoholických nápojů v poslední době investovali do marketingových kampaní mířených právě na mladé lidi,” dodává Hejlová.

Reklama

Doporučované