Mimořádná výzva vědců: Zaveďte osobní lockdown. Jinak zemřou tisíce lidí

Foto: Kristina Ciroková, Seznam Zprávy

Riziko zahlcení zdravotního systému je podle vědců velké.

Epidemiolog Petr Smejkal, biochemik Jan Konvalinka a další vědci pod záštitou rektora ČVUT Vojtěcha Petráčka vydali mimořádnou výzvu, ve které apelují na českou veřejnost – mezi lidi vycházejte jen v nejnutnějších případech.

„V pondělí 12. října byl rekordní počet nově hospitalizovaných, a to téměř 400. Od začátku září do dnešního dne kopíruje s naprostou přesností exponenciální růst. Exponenciálně roste i počet kritických případů a zároveň exponenciálně roste počet nakažených lékařů a sester. Toto vše znamená, že opatření zavedená v průběhu září nefungovala nebo spíše nebyla dodržována tak, aby fungovala,“ upozorňují odborníci.

Právě kvůli vývoji a riziku, které plyne z jejich nezávislých modelů, se podle svých slov experti rozhodli spojit. Vznikla tak výzva panelu vědců z různých oborů za účasti infektologa, epidemiologa a datových vědců pod záštitou rektora ČVUT. Její znění mají Seznam Zprávy k dispozici.

Z předpovědí vědců vyplývá, že se téměř jistě blíží přetížení zdravotního systému, u malých nemocnic v horizontu dní, u velkých v horizontu týdnů. „Jako důsledek bude omezena i standardní zdravotní péče. Pokud nedojde k dramatické změně chování, je náš odhad 5 000 až 15 000 zemřelých do konce roku (nad rámec dlouhodobého průměru),“ varují.

Vědci upozorňují na riziko, že Česká republika bude následovat italský či newyorský scénář – lékaři budou nuceni rozhodovat, kdo dostane péči a kdo ne.

Pod výzvu se podepsal rektor ČVUT Vojtěch Petráček, epidemiolog pražského IKEM Petr Smejkal, prorektor UK a biochemik Jan Konvalinka, vedoucí Oddělení chemie a fyziky aerosolů Akademie věd ČR Vladimír Ždímal, ekonom v Centru pro teoretická studia UK a AV na CERGE-EI a na Edinburské univerzitě Jakub Steiner, datový vědec Petr Ludwig a jaderná inženýrka Dana Drábová.

Čtyři pravidla

Svůj apel vůči veřejnosti shrnuli vědci ve čtyřech bodech, prvním z nich je zavedení osobního lockdownu. „Mezi lidi vycházejte jen v nejnutnějších případech, například péče o blízké. Neshlukujte se. Minimalizujte fyzický kontakt se všemi lidmi mimo vaši domácnost,“ uvádí.

Pokud však ze závažných důvodů lidé musí vycházet ven, mají podle vědců dodržovat povinné nošení roušky přes nos a ústa ve všech vnitřních prostorách a venku v místech, kde nemohou od všech ostatních lidí udržet vzdálenost dva metry.

„Virus se šíří hlavně v kapénkách a po jejich vysušení ve formě aerosolu – miniaturních částeček poletujících volně vzduchem. Kontakt s nimi je třeba zastavit buď vzdáleností, nebo kusem látky,“ dodávají.

Studie a analýzy podle odborníků ukazují, že právě udržování odstupu od ostatních a nošení roušek je pro potlačení epidemie nejdůležitější.

Kromě toho vědci varují před dezinformačními weby a konspiračními teoriemi, které riziko zlehčují či popírají.

„To, co uděláme či neuděláme teď, rozhoduje o tom, kolik lidí bude za měsíc vážně nemocných nebo bude umírat – nehrajte ruskou ruletu s osudem svých blízkých,“ uzavírají výzvu.