Hlavní obsah

Ministr Toman dostane od Prahy 110 milionů za pozemky u Běchovic

Foto: vláda.cz

Ministr zemědělství Miroslav Toman (ČSSD).

Reklama

Praha se za bývalého radního pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) zavázala vykoupit pozemky kolem plánovaného okruhu, aby na nich vysázela zeleň. Tomanovi si díky tomu přijdou na 110 milionů korun.

Článek

Pražský magistrát vykoupí u Běchovic od soukromých vlastníků pozemky nutné pro vybudování tzv. zeleného pásu podél plánovaného úseku Pražského okruhu označovaného jako 511 mezi D1 a hradeckou dálnici. Dnešní rozhodnutí radních sdělil náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Kdy dostavba okruhu začne, není jasné. Investorem je stát prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Z celkové výměry pozemků, které město vykoupí, je 77 930 metrů čtverečních ve vlastnictví společnosti Xaverov trade a 38 566 metrů čtverečních patří firmě Agrotrade. Obě firmy vlastní rodina Tomanových, na klíčových pozicích figurují ministrův otec Miroslav Toman starší a bratr Zdeněk Toman.

Město má za pozemky určené k odhlučnění Pražského okruhu zaplatit 109,46 milionu korun. Po výkupu pozemků město zahájí práce na projektu valu.

Foto: okruhprahy.cz

Plánovaný pražský okruh.

„Loni jsme slíbili, že letos budou první výsledky výkupů pozemků pod budoucími zelenými pásy. Dnešním rozhodnutím rady jsme schválili výkup o rozloze více než 116 000 metrů čtverečních. Teď, když máme zelenou stěnu kde vysadit, začneme pracovat na její dokumentaci,“ sdělil Scheinherr.

Vedení města nyní zvažuje variantu, že pro výsadbu použije materiál vykopaný při stavbě metra D z Pankráce do Písnice nebo městského okruhu z Pelc-Tyrolky do Štěrbohol. „Nákladní auta by nemusela jezdit z 50 až 80 kilometrové dálky. Šetřili bychom tím městskou kasu za poplatky z deponování i životní prostředí,“ uvedl Scheinherr.

Kdy začne stavba zmíněného úseku Pražského okruhu, není jasné. Stavba získala v roce 2019 kladné stanovisko při posouzení vlivu na životní prostředí.

„Od té doby se s 511 nic nestalo. Nevykoupil se ani jeden pozemek, stavba nemá územní rozhodnutí a celá Praha na to doplácí. Těžká tranzitní doprava musí mít možnost Prahu objet. Ne do ní vjet, zanechat po sobě znečištěný vzduch v širším centru města, a zase jet dál,“ uvedl Scheinherr. Hlavní město podle něj při přípravě stavby pomáhá ŘSD dle dřívější dohody.

Úsek 511 měří přes 12 kilometrů a jsou na něm plánovány čtyři mimoúrovňové křižovatky. Součástí stavby, která propojí obě dálnice, jsou rovněž dva tunely. Celý Pražský okruh měří asi 80 kilometrů, nyní je v provozu jen zhruba polovina.

Reklama

Doporučované