Hlavní obsah

Minus 40 i plus 90 stupňů. Takhle automobilky testují nové modely

Každý nový vůz z Nošovic musí ujet minimálně 3,3 kilometru na testovací dráze. Přes dlažební kostky, díry i brzdění na „ledu“ .Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Tisíce kilometrů na testovací dráze za fabrikou, klimatická komora s devadesáti stupni, polární kruh, jižní Španělsko či kamuflování polystyrénovými vycpávkami. Takhle se testují nové vozy před zahájením sériové výroby.

Článek

Každý nový automobil Hyundai z Nošovic má na tachometru ujeto minimálně 3,3 kilometru. Přesně tolik totiž měří testovací trasa, kterou musí úplně každý vůz, jenž sjede z linky, projet. A protože se tady každou hodinu vyrobí až 66 aut, každý den se jich teď musí otestovat přes 900. Když jela automobilka ve standardním režimu tří směn, bylo to dokonce 1400 aut.

„Všímáme si úplně všeho, co by zákazník mohl negativně ohodnotit,“ vysvětluje za volantem modelu Kona Electric testovací jezdec firmy Petr Jirotka.

Kam se hrabe D1

Testovací dráha má několik povrchů. V části, která hodně připomíná dálnici D1 v nejlepší formě, nechybí výmoly, dlažební kostky nebo něco, co připomíná mírné schody. „Každý povrch dá vozidlu jinou frekvenci. Díky tomu jsme schopni odhalit zvuky, pazvuky, které by mohly rušit zákazníka. Tady poznáme i to, jestli je na podvozku všechno dotaženo,“ upřesňuje Jirotka.

Polystyrénové vycpávky pod látkovým potahem změní tvar testovaného modelu.

Dalším místem testovací trasy je prudký kopec, kde se ověřuje ruční brzda a asistent rozjezdu do kopce. Po vrchu přichází prudká zatáčka a hned za ní rovinka, kde to řidič vytahuje na maximální povolenou rychlost. Přitom se kontroluje sbíhavost vozidla a na speciální hladké „zrcadlové ploše“ pak funkčnost ABS.

Z dráhy na silnici

Zdejší dráha hned za nošovickým závodem slouží nejenom pro testování aut, která míří k zákazníkům, ale také pro testování novinek a připravovaných modelů. Každý „nový projekt“ na ní musí obkroužit tisíce kilometrů. „Jakmile vozidlo prokáže, že je bezpečné a funkční, přicházejí testy na silnicích v okolí areálu. Následně pak testy po celé Evropě.“

Maximální rychlost se testuje na evropských závodních okruzích včetně českého autodromu v Mostě, maximální rychlost v provozu pak na německých dálnicích. Automobil je ale potřeba otestovat i v extrémech. Za extrémní zimou se vyráží do Švédska, Finska a za polární kruh. V případě extrémního horka je to pak jih Španělska nebo jih Itálie.

Zebra na silnici

„V našem areálu máme ale i klimatickou komoru, kde jsme schopni nasimulovat teplotní zatížení od minus čtyřiceti do plus devadesáti stupňů a cyklicky to opakovat,“ dodává Jirotka. Exteriér i interiér vozu totiž musí vyhovovat trhu v mrazivém Rusku i v rozpálené Africe.

Kamufláž fólií zvaná zebra.

Podobu nového modelu automobilky vždy tají. „V případě faceliftu většinou maskujeme jenom změněné části vozidla - fóliemi nebo černými látkovými potahy. V případě nového modelu využíváme jak lehké fóliové kamufláže se zebra vzorem, tak těžké kamufláže, což jsou látkové potahy se všitými polystyrénovými výplněmi, které rozbijí tvar toho vozu,“ říká Jirotka.

Reklama

Doporučované