Hlavní obsah

Místo dovolené váza nebo nábytek. Lidé se v pandemii vrhli na design

Rozhovor s Veronikou Pařízkovou, šéfredaktorkou magazínu Czechdesign.Video: Silvie Friedmannová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Pandemie zatím neměla zásadní vliv na prodeje tuzemských firem z oblasti bytového designu. „Možná překvapivě,“ říká Veronika Pařízková z magazínu Czechdesign. „Výrobci se však bojí, že větší krize přijde až letos.“

Článek

Loni na jaře, při prvním lockdownu, byly české firmy ve výhodě, popisuje šéfredaktorka magazínu Czechdesign Veronika Pařízková v rozhovoru pro SZ Byznys. „Ať už jde o výrobce svítidel Lasvit, výrobce židlí LD Seating, nebo výrobce ohýbaného nábytku Ton, tak samozřejmě zaznamenali určitý propad. Ale všechny firmy, se kterými jsme v kontaktu, se shodují, že dokázaly relativně rychle zareagovat. Profitovaly z toho, že silný trh, jako je třeba severní Itálie, musel výrobu zastavit,“ říká Pařízková.

Loňský rok se, alespoň co se týče tržeb, pohyboval ve vlnách. Desetiprocentní propad v první polovině roku nahradil silný nárůst v období vánočních svátků.

Lidé utrácejí za luxus

Zákazníci jsou ochotni utrácet za prémiové kusy, ukazují čísla obchodníků. Dobře se i v pandemii prodávají šperky, sklo a keramika i luxusní svítidla.

„Zaznamenali jsme relativně vyšší nárůst prodejů prémiových a dražších objektů, jako jsou třeba vázy od oceňovaného skláře Jakuba Berdycha,“ uvádí jeden z příkladů Pařízková.

Souvislost vidí v tom, že zákazníci ušetřili peníze, které by jinak utratili například za cestování. „Lidé tráví stále spoustu času doma. Chtějí se víc obklopovat pěknými věcmi a začali vzhledem k okolnostem uvažovat nad tím, že je dobré investovat do nadčasových ikonických kusů, které nepodléhají módě.“

Pandemie a s ní spojená změna životního stylu se už otiskla v nových projektech: v architektuře i bytovém designu.

„Designéři akcentují to, že lidé budou mít tendenci se neshlukovat, budou chtít pracovat víc izolovaně, a přicházejí s nápady minimalizovat kontakty s plochou, například větší využití bezdotykových dveří,“ dodává Veronika Pařízková za Czechdesign.

Reklama

Doporučované