Hlavní obsah

Místo lidí ryby nebo roušky. Aerolinky udělaly z letadel „náklaďáky“

Foto: Pixabay

Ilustrační fotografie.

Reklama

Zatímco zájem o cestování klesal, rostla poptávka po rychlé přepravě zboží. Proto musely letecké společnosti vyměnit cestující za balíky. Během pandemie byly pro dopravce nákladní lety jistým zdrojem příjmů.

Článek

Nákladní lety patřily dříve k nejméně atraktivnímu odvětví letectví. Nyní se v koronavirové krizi staly pro letecké společnosti nadějí. Zatímco osobní letadla zůstávala na zemi, zvyšovala se poptávka po přepravě zboží od zdravotnických potřeb po iPhony. A letecké společnosti toho využily.

„Letecká přeprava nákladu bude alespoň tento rok světlým místem pro dopravce, protože i když byly hranice uzavřeny, neznamená to, že lidé nenakupují,“ řekl Um Kyung-a, letecký analytik společnosti Shinyoung Securities.

Podle agentury Bloomberg převážejí za normálních okolností osobní letadla asi 60 procent veškerého nákladu přepravovaného vzduchem. Vzhledem k tomu, že stovky letadel stále parkují v poušti, náklady na leteckou dopravu se prudce zvýšily. Například cena letu z Hongkongu do Severní Ameriky se od začátku roku vyšplhala téměř o 70 procent.

„Když počet cestujících prudce klesl, museli jsme najít jiné prostředky příjmů. Konzervované potraviny a věci převážíme letecky, protože to je účinnější způsob, jak je dodávat po celé zemi,“ řekl Daniel Putut, generální ředitel indonéské společnosti Lion Air, která přes souostroví převáží základní produkty, jako je jídlo.

Druhy zboží přepravovaného deset tisíc metrů nad zemí se během pandemie vyvíjely. „Letecké společnosti vkládaly do kabin pro cestující lehký, ale velmi objemný náklad, jako krabice s rouškami, oděvy, rukavicemi a podobně,“ řekl Nick McGlynn, který dohlíží na nákladní dopravu v letecké společnosti Qantas.

Roušky a rukavice časem ustoupily polovodičovým čipům a počítačovým součástkám, protože spotřebitelé uzpůsobovali své nákupy práci z domova. Až bude nalezena vakcína, letecké společnosti budou mít za úkol rychle rozvést miliardy ampulek.

Letadla také převážela více potravin. Qantas přepravoval čerstvé produkty z Austrálie do Asie, včetně velkého množství tuňáka do Japonska a kanice pardálího do Hongkongu. Na trase zpět do Austrálie létal hlavně se zdravotnickými potřebami, autodíly a elektronikou.

Americká společnost United Airlines nedávno absolvovala svůj pětitisící čistě nákladní let. Příjmy dopravce za nákladní dopravu vyskočily ve druhém čtvrtletí o více než 36 procent na 402 milionů dolarů.

Další dopravce ze Spojených států American Airlines obnovil během pandemie služby v oblasti nákladní dopravy po pětatřiceti letech. Firma očekává, že v září uskuteční více než 1000 čistě nákladních letů do 32 destinací v Jižní Americe, Evropě a Asii, ke kterým bude využívat Boeingy typu 777 a 787.

Dubajská společnost Emirates uvedla, že na situaci reagovala velmi rychle. Od začátku dubna zvýšila svou nákladní síť přibližně na 50 destinací, do poloviny května pak na 75 a do začátku července na více než sto. „Podařilo se nám v pravidelných intervalech propojit 115 destinací. Pracovali jsme nepřetržitě, abychom využili nejen naši nákladní flotilu, ale také osobní letadla na nákladní lety,“ uvedl Nabil Sultan, viceprezident společnosti Emirates pro nákladní přepravu.

Převážení zboží však letecké společnosti nedokázalo spasit. Zatímco nákladní operace německé společnosti Lufthansa ve druhém čtvrtletí přispěly na provoz rekordními 299 miliony eur, skupina utrpěla ztrátu ve výši 1,7 miliardy eur.

Reklama

Doporučované