Hlavní obsah

Motýlky a oblečky pro psy zažívají boom. Lidé i po lockdownu hýčkají mazlíčky

Foto: Mirjana Zidar, Shutterstock.com

Lidé svým mazlíčkům dopřávají. V karanténě se s nimi velmi sblížili a utrácejí za ně stále více.

Reklama

Miliardový byznys, který se točí kolem domácích mazlíčků, k překvapení prodejců i po covidu nebývale roste. Ukazují to čísla prodejů ze „zvířecího trhu“.

Článek

Pestrá strava, vitaminy, buvolí rohy, rozkošné oblečky a věci na zahnání nudy. To vše si v hojnosti dopřávají psi a kočky, ale třeba i papoušci, králíci či křečci. Čísla o rostoucích prodejích ukazují, že covid rozvinul hýčkání.

Například podle společnosti NielsenIQ, která monitoruje prodeje v maloobchodní síti, tržby za prodej jídla pro mazlíčky stouply letos v červenci na 6,2 miliardy korun. Před rokem byly o 200 milionů nižší a v červenci 2019 dosahovaly 5,7 miliardy korun. Za dva roky tak stouply ve sledovaných kamenných prodejnách o půl miliardy, tedy téměř o desetinu.

Ještě rychleji však rostly prodeje na internetu. Pandemie odstartovala e-shopový boom a ten se promítl i do věcí pro mazlíčky. Podle dat společnosti Heureka dosáhl obrat tuzemských firem registrovaných na tomto srovnávači cen v covidovém roce 2020 o 15 procent většího objemu než v roce 2019.

Jen loni v březnu, kdy začal první velký lockdown, stoupl obrat těchto firem meziročně o více než čtvrtinu, avšak letos v březnu posílil dokonce o dalších 30 procent.

„Prodeje rostly takřka ve všech pozorovaných segmentech, avšak v tom základním, krmivu pro psy a kočky, zdaleka ne tolik jako v jiných oblastech,“ upozornil na nedávné konferenci Friends of Pets výkonný šéf Heureky pro český a slovenský trh Jan Mayer.

Podle něj to je tím, že potrava je stabilní a pravidelnou částí nákupů a roste při větším počtu mazlíčků nebo v okamžiku, kdy se lidé předzásobují, což byl právě případ loňského omezování nákupů při první karanténě.

Anketa

Anketa: máte doma jakéhokoliv domácího mazlíčka?
Ano
87,1 %
Ne
12,9 %
Celkem hlasovalo 249 čtenářů.

V jídle pro zvířecí miláčky je podle výrobce krmiv, společnosti Vafo, pozorovatelný odklon lidí od výrobků z Asie a naopak růst spotřeby evropské produkce.

Zákazníci dbají na to, co svým mazlíčkům dávají, a pečlivě na obale sledují, z čeho je krmivo vyrobeno.
Milan Bartoš, šéf Vafo

„Zákazníci dbají na to, co svým mazlíčkům dávají, a pečlivě na obale sledují, z čeho je krmivo vyrobeno. Na asijských výrobcích to je často nedohledatelné,“ vysvětluje Milan Bartoš, šéf obchodu společnosti, pod kterou spadají například značky Brit, Carnilove či PrimaCat.

Pro některé zákazníky je podle něj důležité i to, zda jsou obaly recyklovatelné. Segment těchto zákazníků je podle něj zatím malý, ale perspektivní, a proto se jim firma chce zalíbit závazkem, že v roce 2025 bude mít 75 % svých obalů recyklovatelných.

Co bylo hlavním tahounem letošních nákupů, když to nebylo jídlo? V kategorii psů zaznamenaly největší úspěch oblečky pro psy, ať už to byly kabátky, vesty, svetry, boty nebo i psí motýlky, které meziročně posílily o 260 procent.

Za velkou poptávkou stálo vedle chuti páníčků oblékat své psíky také chladné počasí a právě přechod na onlinové nákupy, protože oblečky lidé do té doby kupovali většinou jen v kamenných obchodech.

Jsem skeptický k některým novým výrobkům, jako jsou třeba oblíbené buvolí rohy.
Lukáš Duchek, veterinář

Na druhém místě skončily i díky rozvoji canicrossu (běhání se psy) postroje a na třetím psí známky a přívěsky. Výrazný růst však zaznamenaly i pamlsky, vitaminy či výrobky dbající o psí chrup, a to navzdory tomu, že například veterinář Lukáš Duchek se na různé potravinové „zlepšováky“ dívá s pochybami.

„Jsem skeptický k některým novým výrobkům, jako jsou třeba oblíbené buvolí rohy. Mohou se odštípnout a psa zranit. Marketingový slogan o tom, že čistí zubní kámen, splní jednoduše i dřevěné kosti. Některé nové výrobky obsahují i cukry či glycerin, což je špatně. Nevhodné je dávat zvířatům jateční odpad, jako jsou sušené penisy či pařáty, dobré je naopak mrazem sušené maso,“ shrnuje svůj pohled na rozvoj trendů majitel veterinární kliniky Vetcentrum.

Významně rostl také zájem o výcvik psů. Podle trenéra zvířat to mělo několik důvodů. „Klienti se proměnili. Zatímco před koronavirem chodili lidé, kteří své psy do hloubky znali a chtěli se jim jen víc věnovat, v covidu si pořizovali psy i lidé bez jakýchkoliv zkušeností. Často si koupili či vzali z útulku plemena, která se k jejich životnímu stylu vůbec nehodila a jdou třeba i hůře trénovat. A pak nevěděli, co s nimi, dávali jim ‚držhubné‘ v podobě pamlsků a rozmazlili je nebo je cvičili až moc, což také není dobře. A teď potřebují pomoci,“ vysvětluje František Šusta, profesionální trenér zvířat.

Lidé se u něj radí také s tím, jak naučit psa zvládat samotu. V karanténě s nimi totiž byli neustále, někteří si je brali i do postele, a když přišlo rozvolnění a návrat z home office do práce, začaly problémy.

Z potřeb pro kočky rostl letos mezi zákazníky zájem o kosmetiku, hračky, misky, obojky a postroje a největší boom zaznamenaly věci spojené s výcvikem koček.

Ano, i kočky se dají vycvičit.
František Šusta, trenér

„Ano, i kočky, které vás standardně vnímají tak, že vy bydlíte u nich, a ne ony u vás, se dají vycvičit. Trvá to mnohem déle než u psa a maximum toho, co můžete získat, je, že jste si s ní na konci výcviku rovni, ale jde to,“ říká Šusta.

Vedle potřeb pro psy a kočky, které obsazují největší část zvířecího trhu, však letos výrazně narostly útraty lidí také na ostatní domácí mazlíčky, jako jsou z hlodavců například králíci, potkani či křečci, z terarijních zvířat agamy, želvy, gekoni či hadi, rybičky a největší boom zaznamenali papoušci.

Loni na podzim koupil papouška svým dětem i Pavel z Brna. „Když se nemohly v karanténě setkávat s kamarády, tak jsem jim ho koupil pro rozptýlení. V kleci má houpačku, zvonek, třásně a korálky, aby se nenudil, ale ani to nepotřebuje, protože létá po bytě. Nevýhodu je, že dělá nepořádek a hodně křičí, ale celkově s ním je legrace,“ popisuje čtyřicetiletý muž, co obnáší péče o opeřeného mazlíčka. A kupuje mu nějakou speciální stravu? „Kromě zrní ani ne, když něco potřebuje, zobne si to od nás z talíře,“ dodává.

Aktuálně podle srovnávače cen Zboží.cz roste nejvíc poptávka po velkých baleních psího krmiva (10 až 30 kilogramů) a také po krmivech určených pro různé speciální diety zvířat a vitaminech pro zvířata, po rohožkách a podložkách pro psy (+134 % meziročně), dále po miskách a podložkách pod ně a po pelíšcích.

„Z kategorie produktů pro kočky se ve filtrech na Zboží.cz nejvíce objevují granule a kapsičky, a to opět podle velikosti balení. Lidé na e-shopech dnes vyhledávají také mnohem častěji příslušenství pro odpočívadla a škrabadla, a to dvakrát více než před rokem. Dále třeba misky a fontány pro kočky, obojky, postroje a přepravky pro kočky,“ popisuje PR specialistka Kristýna Hořovská.

Zájem o potřeby pro zvířata je tak velký, že se ho vedle specializovaných prodejen snaží využívat také hypermarkety, které hrají v kategorii kamenných obchodů podle NielsenIQ v tomto segmentu hlavní prodejní roli a také nejvíc přispívají jejímu růstu.

Vedle nich si však kus trhu chtějí utrhnout také prodejny, které se i svým názvem specializují na zcela odlišný sortiment.

„Potřeby pro zvířata vnímáme jako důležitý doplňkový produkt. Na prvním místě u nás jsou kočky, kdy je vidět, že zákazníci přihazují do košíku při svém nákupu něco i jim. Dále si všímáme trendu humanizace zvířecích potřeb, kdy rostou kategorie vitaminových past či potravinových doplňků pro zvířata,“ říká manažer dm drogerie markt Bohuslav Sukdol.

Zákazníci jsou podle něj sice citliví na cenu, ale přesto jsou za to ochotni utratit obrovské peníze. Podobně se na potenciál potřeb pro mazlíčky dívá také lékárnický řetězec Pilulka.cz. „Pet Food zatím není nijak velký, ale díváme se dopředu. V zahraničí lidé za tuto kategorii utrácejí až čtyřikrát více, ale tempo růstu je rychlejší u nás, takže to je pro nás atraktivní oblast,“ bilancuje provozní ředitel Pilulky Michal Hanáček.

Na potřeby pro mazlíčky však myslí čím dál více i řetězce specializující se na potřeby pro zahrádkáře. „Prodáváme je asi 10 let a staly se už nedílnou součástí naší nabídky. Už nyní se blížíme hranici půl miliardy ročně a chceme se posunout dál, protože v tom vidíme potenciál do budoucna,“ říká Michal Dluhoš, šéf Mountfieldu.

Reklama

Doporučované