Hlavní obsah

Musk představil „podzemní dálnici“. Jízda byla podle účastníků působivá, ale kodrcavá

Musk pozval na testovací jízdu tunelem pod Los Angeles novináře a další hosty.Video: Jan Marek, AP, Reuters

 

Reklama

Americký miliardář a vizionář Elon Musk pozval novináře a další hosty na jízdu testovacím tunelem, od kterého si slibuje řešení ucpané dopravy ve velkých městech. Zkušební jízda v tunelu společnosti The Boring Company pod Los Angeles byla kodrcavá a výrazně pomalejší, než by ve finále měla být. Musk se ale nechal slyšet, že plynulou jízdu zajistí další úpravy.

Článek

Americký miliardář Elon Musk v noci na dnešek novinářům a pozvaným hostům představil svůj testovací tunel pro vysokorychlostní přepravu osob, který se podle něj časem stane řešením ubíjejícího provozu v kalifornském velkoměstě.

Hosté nastoupili do elektromobilu od výrobce Tesla a jeli nad zemí v Los Angeles ke stanici známé jako O'Leary Station, která se nachází v obydlené oblasti. Tam ve voze sjeli speciálním výtahem do překvapivě úzkého tunelu, který se nachází v hloubce asi devíti metrů. Červené světlo vystřídalo zelené, řidič prudce zrychlil a spolujezdci si připadali jako na diskotéce nebo ve vesmírné lodi. Vůz při jízdě kodrcal, jednomu z cestujících se udělalo nevolno a jiný křičel, jako by byl na horské dráze.

„Mám to. Řekl jsem si: Tohle sakra bude fungovat,“ prohlásil Musk před reportéry. Kodrcání bylo podle něj způsobeno tím, že před testovací jízdou „tak nějak došel čas“. Musk zdůraznil, že jde pouze o prototyp a že jízda v konečné verzi tunelu bude plynulá.

Vůz jel při testovací jízdě rychlostí asi 64 kilometrů za hodinu, v konečné verzi tunelu by se mělo podle plánu jezdit rychlostí až 241 kilometrů za hodinu. Přesto byla ale cesta výrazně rychlejší než po běžné silnici, a to i mimo dopravní špičku, píše AP.

Se stabilitou mají pomoci postranní kola

Musk zároveň oznámil, že opustil původní plán umístění aut na speciální platformy. Místo toho navrhl postranní kola, která pomohou vozu držet při vysoké rychlosti v tunelu stabilitu. Cena těchto kol se bude pohybovat kolem 200 až 300 dolarů pro celé auto.

Musk před dvěma roky na Twitteru oznámil, že ho „dopravní provoz dovádí k šílenství“, a postaví proto tunel. Následně založil společnost The Boring Company, která začala tunel hloubit.

U příležitosti testovací jízdy Musk poprvé popsal, jak funguje systém dopravy, kterému dal jméno „loop“. Autonomní vozidla a elektromobily by podle něj ve světových metropolích mohly být pomocí výtahů spuštěny do tunelů. Několik autonomních vozidel by v tunelech bylo k dispozici pro chodce a cyklisty. V tunelech by se pak všechny vozy mohly pohybovat svou maximální rychlostí. „Je to spíš podzemní dálnice než metro,“ řekl Musk.

Reklama

Související témata:

Doporučované