Hlavní obsah

Muzeum v České Třebové chce od příštího roku nabízet projížďku velorexem

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Návštěvníci expozice velorexů v Městském muzeu v České Třebové by se mohli od příští turistické sezony také svézt tímto neobvyklým vozítkem.

Článek

Muzeum koupí další tříkolku od soukromého majitele, součástí sbírky se ale nestane. Zatím se ještě restauruje, obchod se uskuteční do konce roku, řekla ČTK ředitelka muzea Jana Voleská.

„Toto vozidlo bude mít platnou STK a chceme je v budoucnu využívat trochu jako takové služební vozidlo. Chtěla bych nabídnout v budoucnosti návštěvníkům muzea svezení ve velorexu. Za tímto účelem vozítko pořizujeme, abychom mohli nabídnut tuto atraktivní službu veřejnosti,“ uvedla Voleská. Při projížďce bude tříkolku řídit pracovník muzea, návštěvník bude pouze na místě spolujezdce.

Nový exemplář bude mít obsah 350 krychlových centimetrů, patří k posledním modelům, které byly vyrobeny. Kupní cena nepřesáhne 329 000 korun.

„Přečíst si v expozici něco o velorexech je jistě zajímavé, ale mít zážitek z jízdy je něco, co je pro návštěvníka jistě atraktivní. Myslím si, že muzejnictví se vyvíjí tímto zážitkovým směrem, nejen převzít nějakou informaci nebo dozvědět se něco o minulosti, ale zažít to na vlastní kůži. To je to, kudy se to ubírá a co návštěvníky zajímá. Proto ten nákup toho vozítka,“ řekla Voleská.

Muzeum vlastní šest velorexů, stejný model je již mezi nimi. Další vozidla má zapůjčená. Některá nejsou vystavena, do expozice, která není v hlavní budově muzea, ale na dvorku v přestavěné v garáži, se nevejdou. Radnice vloni zastavila plán na její rozšíření, náklady se totiž proti očekávaným 11 milionům korun zvýšily na téměř 20 milion korun.

Expozice pochází z roku 2012. Výstava rovněž připomíná konstruktéry Františka a Mojmíra Stránského, kteří vyvíjeli vozítka za druhé světové války, po válce je začali vyrábět v malých sériích. Stát jim ale výrobu brzy znárodnil.

Oba bratři se díky stoupající výrobě s výrobním družstvem přesunuli z České Třebové do Solnice na Rychnovsku. A velorexy vyráběli pro invalidy. František ale v roce 1954 ve velorexu na náledí havaroval a na následky zranění zemřel. Mojmíra o rok později z družstva vyloučili.

Velorex, což je latinsky král kol, se původně jmenoval OS-KAR, čili kára na ose. Žertovně se motorizované tříkolce také říkalo hadraplán, prchající stan či splašené trubky.

Reklama

Doporučované