Hlavní obsah

Poslední kilometry D8 v Českém středohoří prověřují nákladní vozy

Video: Redakce Seznam

 

Reklama

Poslední nedokončený úsek dálnice D8 prochází dnes a zítra zátěžovou zkouškou.

Článek

Dosud nezprovozněný úsek dálnice D8 u Prackovic v Českém středohoří prověřuje dnes a zítra velká zátěžová zkouška. Ověřuje se v ní bezpečnost dlouho očekávané dálniční komunikace před tím, než by měla být 17. prosince otevřena.

Stabilitu dálnice, kterou v nedokončeném úseku před třemi a půl lety zavalil sesuv půdy, zkoušejí plně naložená nákladní auta. Osm vozidel o hmotnosti zhruba 300 tun přijede mezi dva pilíře dálničního mostu a testuje například to, jak velká je při tomto zatížení odchylka v prohnutí konstrukce.

Zkouška na jednom místě trvá vždy 30 minut, pak se automobily přesunou a testování se opakuje.

První výsledky podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla ukázaly, že je stavba bezpečná.

"I když se most zatíží více než 300 tunami, prohne se maximálně o šest milimetrů," řekl Seznamu Jan Rýdl s tím, že po prohnutí se konstrukce vrátí zpět do několika minut. Test by měl skončit ve středu.

Podle mluvčího Rýdla jsou podobné zkoušky na stavbách dálnic před zprovozněním běžné. Už v říjnu zde zkoušeli požární zabezpečení ve dvou tunelech, hasiči dělali i speciální kouřové zkoušky v tunelech Radejčín a Prackovice.

V případě dostavby D8 však mají zároveň nynější testy vyvrátit pochybnosti, zda je zhruba stometrový úsek před Prackovickou estakádou stabilní a zda se při plném provozu dálnice nemůže znovu sesunout jako v roce 2013.

"Most i celý úsek dálnice bude bezpečný," říká mluvčí ŘSD.

Přitom ještě v polovině října si měření expertů vyžádala na stavbě dálnice zásah. Ukázalo se, že dochází k posunům až v řádu desítek milimetrů, což by mohlo mít vliv na stabilizaci opěr mostu. Stavební firmy musely část náspu auty odvést a nahradit ho lehčím kamenivem.

Dodatečná bezpečnostní opatření už v této části D8 stála přes 130 milionů korun. Monitoring bude podle odhadů stát ročně asi 20 milionů korun. O dalších 495 milionů prodražila stavbu dálnice sanace zmíněného sesuvu.

ŘSD i ministerstvo dopravy je však nyní v klidu a věří, že se poslední úsek D8 otevře 17. prosince a že po dlouhých letech bude Praha přes Ústí nad Labem propojena s německými Drážďanami.

Podle Jana Rýdla je dálnice už téměř hotová. Chybí například v posledním úseku dokončit asfaltový povrch, osadit dálnici dopravními značkami a na vozovku namalovat pruhy.

Naložené kamiony při zatěžkávací zkoušce mostu na D8

Reklama

Doporučované