Hlavní obsah

Na nákup kvůli konverzaci. Nizozemský řetězec bojuje proti osamělosti

Ilustrační foto.

Reklama

Pandemie způsobila, že se řada starších lidí cítí izolovaně. Nizozemský obchodní řetězec se tak rozhodl zřídit pokladny určené pro osamělé zákazníky, kteří si chtějí s někým popovídat.

Článek

Článek si také můžete pustit v audioverzi.

Nizozemský obchodní řetězec Jumbo chce bojovat proti osamělosti zákazníků – zejména těch starších. Společnost se tak rozhodla, že ve svých supermarketech zavede takzvané „kletskassas“, tedy pokladny, na kterých si mohou zákazníci během markování popovídat se zaměstnanci řetězce.

Společnost hodlá otevřít celkem 200 míst, která budou určena pro zákazníky, kteří nikam nespěchají a chtějí si s někým promluvit. Cílí tak především na důchodce, kteří jsou podle holandské vládní organizace Statistic Netherlands nejvíce osamělí. Z údajů totiž vyplývá, že mezi lidmi staršími 15 let se 26 procent osob cítí osaměle, u občanů starších 75 let tento podíl stoupá až na 33 procent.

První podobný pokus spustil řetězec Jumbo již v roce 2019 a reakce zákazníků byly kladné. Nové rozhodnutí přichází jako součást vládou sponzorovaného programu „One Against Loneliness“, jehož součástí je i „horká linka osamělosti“, na kterou je možné volat 24 hodin denně a sedm dní v týdnu.

Mnoho osob – především těch starších – se cítí osaměle. Jsme proto hrdí na to, že naši zaměstnanci chtějí pracovat na ,povídací' pokladně.
Cloosterman-Van Eerd, mluvčí řetězce Jumbo

„Mnoho osob – především těch starších – se cítí osaměle. Jsme proto hrdí na to, že naši zaměstnanci chtějí pracovat na ,povídací' pokladně,“ řekl mluvčí řetězce Cloosterman-Van Eerd pro server Netherlands News Live. „Naši pracovníci chtějí lidem pomoci a dopřát jim kontakt. Je to sice malé, ale zato cenné gesto. Zejména ve světě digitalizace a rychlosti,“ dodal.

Jumbo hodlá otevřít speciální pokladny jak v Nizozemsku, tak v Belgii. Podle mluvčího společnost „pečlivě zváží oblasti, kde je osamělost hlavním problémem“.

Pro „dobré sousedy“ bydlení zdarma

Vedle „povídacích pokladen“ také otevře blíže neurčený počet „útulných koutků určených ke klábosení“, kde si zákazníci mohou dát šálek kávy a popovídat si. Zároveň mohou darovat přísady na projekt Oma's Soep, což je iniciativa, která propojuje seniory s vysokoškoláky, kteří pak společně vaří polévky.

Větší supermarkety v Nizozemsku, včetně řetězce Jumbo, procházejí v posledním desetiletí stále silnější digitalizací a většina obchodů se už spoléhá na samoobslužné pokladny. Starším lidem ale kvůli pandemii chybí kontakt, což vyplývá i z dat nizozemské vlády.

Není to poprvé, kdy Nizozemsko a Belgie přistoupily k unikátnímu řešení v boji proti osamělosti. Dům s pečovatelskou službou v Nizozemsku například nabídl studentům bydlení zdarma výměnou za to, že stráví 30 hodin týdně jako „dobří sousedé“ starších obyvatel. Vysokoškoláci se tak měli s důchodci seznamovat, povídat si a pomáhat jim.

Když v roce 2020 vypukla pandemie, Nizozemsko doporučilo občanům, aby si zařídili takzvaného „sexuálního kamaráda“ a Belgie umožnila každému občanovi takzvaný „knuffelcontact“, v překladu kamarád na mazlení. Belgičané si tak mohli určit jednu osobu, která je během lockdownu směla navštěvovat. Tamní vláda tak chtěla zabránit psychickým problémům a podpořit „bezpečné setkávání“.

Reklama

Doporučované