Hlavní obsah

Na oběd nudle s mákem, ale bez salátového baru. Školní rok začal s novinkami

Zahájení nového školního roku na ZŠ Kotlářská.

Reklama

Redakce Seznam Zpráv se byla na brněnských základních školách podívat, jak koronavirová opatření změnila začátek školního roku. Novinkami jsou místnosti pro nemocné děti nebo nová opatření v jídelnách.

Článek

Do osmé hodiny ranní zbývá pár minut, ale na slavnostní venkovní zahájení výuky na Základní škole Kotlářská se tentokrát nečeká. Shromažďování je pro letošní školní rok tabu. Alespoň zatím. Ředitel tak letos obchází všechny prvňáky přímo ve třídách, kam první školní den mohli i rodiče.

Do 1.C letos nastoupila i Fikrije Nebi. „Situace nám přípravu nijak nenarušila. Jediné, co nám vadí, je, že jsme byli hodně doma, a tak jsme se nemohli poznávat přírodu a učit se zvířátka,“ uvádí její maminka Pavla Nebi. Podle učitelky jedné z prvních tříd Jarmily Voščinárové může mít omezená příprava na nováčky vliv. „Děti nebyly u zápisu, který se konal elektronicky. Dnes jsem zvědavá, jak budou prvňáci na školu reagovat. Všichni se mi ale zatím zdají velmi šikovní,“ říká.

Poprvé do brněnské školy dnes přichází celkem třiasedmdesát prvňáčků do tří paralelních tříd.

Rodiče prvňáků běžně dochází do školy celý první týden. Od zítra pro ně ale platí zákaz vstupu. „Rodiče budou zůstávat už před šatnami, děti se o sebe musejí postarat sami,“ říká ředitel školy Libor Zřídkaveselý. První školní den je výjimkou. „První školní den jsme chtěli nechat tak, jak to bývalo roky minulé,“ dodává.

Podobně první září organizují také na nedaleké základní škole Antonínská. „My jsme se primárně řídili sdělením Ministerstva školství, že školy začínají prvního září v plném provozu bez zásadních změn. Samozřejmě ale s ohledem na platnou legislativu a manuál ministerstva,“ vysvětluje ředitel Libor Tománek. Opatření zavádí například ve školní jídelně. „Z hygienických důvodů jsme zrušili salátové bary, zvýšili jsme kontrolu mytí rukou a jejich dezinfekce. Také příbory a pití si děti neberou samy,“ informuje Tománek.

Na nudle s mákem se po druhé vyučovací hodině pomalu scházejí žáci školy Kotlářská. I na té je provoz v jídelně pozměněn. „Tady máme zabalené příbory, které děti dostávají individuálně. Společně s polévkou a kompotem jim to podáváme přímo do ruky na tácku,“ uvádí Lenka Dostálová, která na ZŠ Kotlářská vydává obědy. Děti se v jídelně střídají ve třech skupinách, aby se navzájem nemíchaly.

Podobná pravidla platí také pro školní družiny. „Družiny jsou pro nás problém. Je o ně velký zájem a dochází do nich zhruba dvě stě dětí. Snažíme se je ale držet odděleně, maximálně po dvou třídách,“ říká Zřídkaveselý.

Novinkami ve školách jsou také speciální izolační místnosti, kam by se měly odvádět děti, u kterých se projeví příznaky nemoci. „Takovou místnost jsme zřídili z bývalé studovny. Řekl bych, že je docela velká, takže v případě nouze se tam vejde hodně dětí,“ směje se Zřídkaveselý. „Pevně věřím, že ji ale potřebovat nebudeme,“ dodává.

Reklama

Doporučované