Hlavní obsah

Pilot se „ztratil“ až těsně před Ruzyní

Komunikace (či spíše nekomunikace) německého pilota s ruzyňskými dispečery.Video: facebook.com/webrlpcr/, youtube.com/GnarledReligion99

 

Reklama

aktualizováno •

Na Letišti Václava Havla nepovoleně přistál sportovní letoun. Ministerstvo obrany o letounu vědělo, ale nezasáhlo.

Článek

Pilotem malého sportovního letounu s rakouskou registrací, který přistál v úterý před desátou hodinou večer na letišti v pražské Ruzyni a opakovaně nereagoval na výzvy dispečerů, je muž staršího věku.

Seznam Zprávám to potvrdil Pavel Štrůbl, ředitel Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod, který případ vyšetřuje spolu s cizineckou policií.

Pilot letěl sportovním letounem Mooney M-20J s registrací OE-DSF.

„Tento případ ukázal, že piloti staršího věku by si měli uvědomit, zda mají pod kontrolou své kognitivní schopnosti, protože mohou ohrožovat bezpečnost dalších lidí,“ řekl Seznam Zprávám inspektor Štrůbl.

Šéf ústavu tím narážel předně na to, že pilot letící z německého Stuttgartu nekomunikoval vysílačkou ani poté, co přistál ve večerních hodinách na uzavřené dráze ruzyňského areálu.

„Dispečink se ho snažil upozornit rovněž varovným kuželem světla. Ale i na tyto podněty pilot nereagoval. Podle našeho názoru postupoval špatně a navíc vstoupil do vzdušného prostoru bez povolení,“ řekl Seznam Zprávám mluvčí Řízení letového provozu ČR Richard Klíma.

„Bereme to jako narušení bezpečnosti cizím státním příslušníkem při letu. Na základě výslechu budeme zjišťovat okolnosti, které nastaly,“ vysvětlil pak už citovaný inspektor Štrůbl. „Navíc pilot směřoval na uzavřenou dráhu, což bylo výrazné bezpečnostní riziko,“ doplnil.

Ministerstvo obrany přiznalo, že let německého sportovního letadla protivzdušná obrana zachytila, věděla o něm, ale rozhodla se nezasáhnout.

„O tom letadle jsme věděli, ale určitě ho na Ruzyni naše letadlo nedoprovázelo,“ řekl Seznam Zprávám Jan Pejšek, mluvčí Ministerstva obrany. „Včerejší let vrtulového letounu byl podle platných pravidel, po celou dobu byl jako každý letoun ve vzdušném prostoru České republiky monitorován Řízením letového provozu a armádním střediskem ve Staré Boleslavi,“ napsala Seznam Zprávám Magdalena Dvořáková, mluvčí Generálního štábu Armády České republiky.

Koordinace podle ní probíhala také s aliančním střediskem vzdušných sil v německém Uedemu.

„K porušení pravidel letu došlo až při narušení prostoru koncové řídící oblasti pražsého letiště, kdy pilot bez povolení přistál během několika minut na uzavřené ranveji a vystavil se tak riziku,“ vysvětlila Dvořáková.

Nebezpečí do budoucna

Podle Štrůbla je tento případ jasným důkazem, že je velmi snadné se pro cizí letoun dostat na uzavřenou dráhu, což je do budoucna nebezpečné.

„Stalo se to a tyto případy jsou těžko predikovatelné. Na základě tohoto případu ale musí být přijatá bezpečnostní opatření, aby se takové věci neopakovaly,“ doplnil ředitel Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Mezi fanoušky leteckého provozu ale padají spekulace, že vysvětlení celé záležitosti může být mnohem jednodušší, než se zdá. Podle některých za nekomunikací může být nemoderní vybavení, které není schopné se naladit na potřebnou frekvenci.

Celá záležitost se ale obešla bez zranění třetích osob. „Nedošlo ke zranění, poškození letounu ani třetích osob,“ vysvětlil Štrůbl. Podle Klímy musel pilot přistát na uzavřené dráze, neboť hlavní ranvej je v těchto dnech uzavřená kvůli odgumování a údržbě.

Letoun následně doprovodné vozidlo doprovodilo ke starému terminálu 3, kde pilota vyslechla policie.

Reklama

Související témata:

Doporučované