Hlavní obsah

Na vakcíny se zbytečně čeká. Stát nestíhá vybrat distributory

Foto: Profimedia.cz

Zatím se opožděný výběr distributora projevil jen u vakcín Moderna a AstraZeneca, nicméně stejný problém může být i u dalších očkovacích látek, které do Česka dorazí.

Reklama

Příprava na hromadné očkování proti covidu-19 v Česku výrazně pokulhává i z logistického hlediska. Na výběr distributorů se čeká až do poslední chvíle.

Článek

Distributoři vakcín nejsou Ministerstvem zdravotnictví a zdravotními pojišťovnami totiž vybíráni v předstihu, ale až ve chvíli, kdy už očkovací látka dorazí do země.

Stalo se to v lednu u vakcíny od firmy Moderna a nyní se celý příběh jak přes kopírák opakuje i u dodávek od firmy AstraZeneca.

Pro rozvoz ampulek s vakcínou se tak muselo v obou případech hledat náhradní (dočasné) řešení. V Moravskoslezském kraji rozvoz Moderny v počátku zabezpečovali i hasiči, a to nepochybně na hraně zákona, protože k rozvozu léčiv nemají příslušnou licenci.

Větší problémy zatím nebyly jen u první vakcíny Pfizer/BioNTech, kde si rozvoz řeší sám výrobce.

Znalci problematiky soudí, že se skluz ve výběru distributora může opakovat i u dalších vakcín, které mají na český trh teprve přijít (CureVac a Johnson&Johnson).

„Pokud se nestane zázrak, obávám se, že se to stane znovu,“ uvedl zdroj z okruhu ministra zdravotnictví Jana Blatného, který si nepřál být jmenován.

Na problém s distributory prý už v resortu upozorňoval i někdejší národní vakcinační koordinátor Zdeněk Blahuta. Pojišťovny se podle zmíněného zdroje brání tím, že každá jednotlivá soutěž je pro ně časově náročnou agendou.

O skluzu ve výběru distributora pro vakcíny AstraZeneca mluvil v minulých dnech i premiér a šéf hnutí ANO Andrej Babiš, nicméně hlavní odpovědnost za včasný výběr má Ministerstvo zdravotnictví, v jehož čele sedí ministr, kterého si Babiš přímo vybral.

Problém je patrně způsoben i tím, že původní vládní očkovací strategie počítala pouze s jedním distributorem (a jedním centrálním skladem) pro všechny očkovací látky mimo teplotně nejnáročnější Pfizer/BioNTech, ale od tohoto konceptu bylo z neznámých důvodů upuštěno.

Nejisté vítězství Alliance Healthcare

První dodávka vakcíny AstraZeneca přišla už v sobotu 6. února, přičemž se samotným očkováním se začalo až s několikadenním zpožděním. Skluz je patrně zčásti dán i tím, že stát stále váhá, kdo je pro tuto vakcínu ideální cílovou skupinou (v některých zemích se seniorům nad 65 let nepodává), ale jednou z příčin jsou i nejasnosti kolem distribuce.

Zájemci o roli distributora vakcíny AstraZeneca podle informací Seznam Zpráv odevzdávali své nabídky do soutěže teprve ve čtvrtek 11. února. Nejvýhodnější nabídku podala firma Alliance Healthcare. Jde o velkého domácího distributora léčiv, který je součástí nadnárodní společnosti Walgreens Boots Alliance.

S obdobnou informací o vítězi soutěže bez bližších podrobností přišel i Radiožurnál.

„Mohu potvrdit zatím jen to, že jsme dostali od zdravotních pojišťoven vyrozumění, podle něhož jsme dali cenově nejvýhodnější nabídku,“ uvedl v rozhovoru pro Seznam Zprávy výkonný a obchodní ředitel Alliance Healthcare Jan Rohrbacher.

Poukázal i na to, že účastníci soutěže se mohou ještě odvolat, tudíž nelze stoprocentně říct, kdo nakonec podepíše s ministerstvem a sedmi zdravotními pojišťovnami trojstrannou distribuční smlouvu.

200 korun za 100 dávek

Výsledky soutěže zatím odmítl jakkoliv komentovat mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny Milan Řepka. „Dokud nebude ukončeno odvolací řízení, nebudeme se k věci vyjadřovat,“ uvedl.

A stížnost některého z účastníků nelze údajně stále vyloučit. Podle informací Seznam Zpráv to některé firmy minimálně zvažovaly. Alliance Healthcare totiž v soutěži nabídla cenu 200 Kč za distribuci 100 dávek vakcíny, což bylo výrazně méně než ostatní účastníci. Ti dali ceny minimálně dvojnásobné. Informace o cenových nabídkách má redakce z vícero zdrojů, dodatečně je potvrdil i už citovaný Jan Rohrbacher.

Soutěže kromě již uvedené „vítězné“ firmy se zúčastnily firmy Pharmos, Phoenix lékárenský velkoobchod, BeBridge, ViaPharma a Avenier.

V roli náhradníků

Právě posledně zmíněná firma Avenier v lednu vyhrála soutěž na distribuci vakcíny Moderna. Její vítězná cena za distribuci 100 dávek je 70 Kč bez DPH.

Je tedy o dost nižší než u vakcín AstraZeneca. Zde ale hraje roli i to, že u Moderny je výrazně omezen počet distribučních míst (dle smlouvy jich může být maximálně 200). AstraZeneca se bude vozit na daleko více míst, i k praktickým lékařům.

Je třeba připomenout, že firma Avenier v minulých dnech státu pomáhala i s rozvozem vakcín AstraZeneca, když oficiální distributor dosud nebyl vybrán.

V obráceném gardu to bylo zase u Moderny. Podle šéfa Alliance Healthcare Jana Rohrbachera jejich firma totiž v lednu s rozvozem po republice zase vypomáhala, když nebyl distributor u této očkovací látky. „My jsme se s tím ani nikde nechlubili, teď už to ale mohu říct,“ podotýká ředitel.

Proč výběr distributorů v Česku tak vázne, ani on není schopen vysvětlit. „To určitě není otázka, kterou bychom měli zodpovídat my, já ten důvod neznám. Naše firma je každopádně už teď připravena vakcínu AstraZeneca rozvážet. Nicméně další dodávka má podle našich informací dorazit až v březnu,“ doplnil ředitel Rohrbacher.

Celkem je v Česku nyní přes 40 tisíc dávek od AstraZeneca, zatím jen minimum bylo aplikováno.

Během zhruba půl roku by výrobce měl na český trh dodat tři miliony dávek. Jedná se o vakcíny dohodnuté skrze Evropskou komisi. Jak už Seznam Zprávy informovaly, Babišova vláda by ráda objednala navíc ještě další dodávky přímo u výrobce.

Reklama

Doporučované