Hlavní obsah

Na zkušebním okruhu jezdí první vlak od Škody pro jižní Moravu

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

První z 37 vlaků, které vyrábí Škoda Transportation pro Jihomoravský kraj, už začal jezdit po kolejích zkušebního okruhu Výzkumného ústavu železničního ve Velimi na Kolínsku.

Článek

Všechny vlaky má výrobce dodat do konce příštího roku, aby mohly začít vozit cestující od ledna 2023. Kraj za vlaky zaplatí 6,65 miliardy korun, přičemž 5,5 miliardy uhradí z evropských dotací. „Ve zkušebním provozu s cestujícími budou vlaky jezdit rovnou na jižní Moravě,“ řekl mluvčí Škody Jan Švehla.

S ohledem na termín zahájení pravidelného provozu by se tak na kolejích měly objevit už příští rok. „Nejméně do prosince 2023 budou jejich provoz zajišťovat České dráhy,“ řekla mluvčí krajského úřadu Alena Knotková.

Jihomoravský kraj si objednal 31 čtyřdílných a šest dvoudílných elektrických jednotek. Kapacita větších je 333 sedadel, kapacita menších 146 sedadel. Všechny vlaky jsou konstruované pro rychlosti do 160 kilometrů za hodinu a jsou evolucí deset let vyráběné jednotky, které se u Českých drah říká RegioPanter. Na jižní Moravě budou jezdit v červenobílém nátěru.

Vlaky budou obsluhovat dvě páteřní linky. Jedna z nich vede z Tišnova přes Brno do Hustopečí s odbočkou do Židlochovic, druhá z Březové nad Svitavou přes Brno do Křenovic. Nahradí půlstoletí staré elektrické jednotky na druhé z linek, na první nahradí soupravy, na nichž jezdí nepříliš pohodlné vozy zvané Honecker (jméno posledního prezidenta NDR, kde se vagony vyráběly).

„Na okruhu je zatím první dvouvozová jednotka zhruba dva týdny. To znamená, že je v úplně prvotní fázi oživování a zkoušení. Do doby schválení k provozu je potřeba ještě uskutečnit poměrně velký počet typových zkoušek. Pak teprve může začít vlastní schvalování k provozu,“ uvedl Švehla. Zkušební provoz s cestujícími už bude jednotka absolvovat na jižní Moravě. Zatím jsou hotové dvě dvouvozové jednotky a dvě čtyřvozové jsou ve výrobní hale v Plzni těsně před dokončením.

Jihomoravský kraj má nyní smlouvu na provoz vlaků v celém kraji s Českými drahami do 10. prosince 2022 s tříletou opcí. Aktuálně již uplatnil opci do 9. prosince 2023 a může ji uplatnit až do prosince 2025. Podle Knotkové vypíše kraj nabídkové řízení po ukončení platnosti smlouvy, tedy po 10. prosinci příštího roku. Zatím však není zřejmé, zda kraj vypíše nabídkové řízení zvlášť pro provoz nových vlaků, pro různé provozní soubory, nebo pro celou jihomoravskou síť. Dopravce, který bude jezdit s novými jednotkami, musí vzejít z nabídkového řízení kvůli dotačním podmínkám. Dopravce pro ostatní výkony může kraj vybrat taktéž v nabídkovém řízení, ale může jít i cestou přímého zadání. O variantě zatím kraj nerozhodl. V závěru roku 2019 si zastupitelé odhlasovali, že v budoucnu má provoz v celé krajské síti nadále zajišťovat jediný dopravce. Nejde však o vymahatelné usnesení.

Reklama

Související témata:

Doporučované