Hlavní obsah

Nábytkáři z Moravy porážejí pandemii. Úspěch jim málem zhatilo tornádo

Foto: Wuders

Společníci firmy Wuders. Zleva: Václav Herka, Dominik Herka, Jan Herka a Václav Staněk, zakladatel obuvnické firmy Vasky.

Reklama

Na začátku loňské epidemie začali investovat, když ostatní přestali. Bratrům z dílny na Moravě teď mizí nábytek pod rukama.

Článek

Vystudovaní strojaři Jan Herka s bratrem Dominikem před pěti lety vsadili na to, že spousta Čechů nechce kupovat levný nábytek z dovozu. Inspirovali se židlemi, stoly a bytovými doplňky z 50. let minulého století, kdy byl v New Yorku nebo Moskvě v módě nábytek vyrobený z vybavení zkrachovalých továren.

„Náš začátek byl obyčejný. Jako ostatní jsme začínali v garáži. Začali jsme na zakázku vyrábět designový industriální nábytek z masivu a kovu. Tehdy to tady nikdo nedělal,“ vrací se Jan do doby, kdy vznikla firma Wuders. Na výsluní se dostala letos, když vyhrála titul EY Začínající podnikatel roku.

Do výroby a prodeje industriálního nábytku se nedlouho poté pustily další firmy. Například obchod s nábytkem Bonami, rodinné truhlářství Mikl’s Wood nebo truhlářství Brandin ze Světlé nad Sázavou.

Mladým podnikatelům z Hodonína, kteří se práci se dřevem na amatérské úrovni učili už jako děti v dílně dědečka, se přesto začaly rychle hrnout objednávky a z výroby na zakázku se stala sériová výroba. Na pomoc přispěchal třetí bratr Václav (dnes hlavní designér), sestra, rodiče, další sourozenci, ale pořád jich bylo málo. Dnes jich je i s externisty 45 a nečekaný úspěch vábí investory. Tři bratři mezi sebe pustili čtvrtého společníka – zakladatele obuvnické značky Vasky Václava Staňka, který drží 30procentní podíl a stará se o marketing.

Už loni v lednu jsme tušili, že se pandemie rozjede a lidé budou zavření doma. Připravili jsme se na to. Spousta firem stopla výdaje do marketingu, ale my jsme je naopak navýšili.
Jan Herka, zakladatel Wuders

Téměř dva roky trvající pandemie byznys ještě víc nakopla. Oproti roku 2019, kdy nábytkář spustil e-shop a prodal stovky kusů nábytku za tři miliony korun, vyrobil loni zboží za 30 milionů. Pro letošek měli bratři v plánu přiblížit se 100 milionům, to se však nepodaří kvůli zhoršení globálních problémů s dodávkami. Tržby by měly přesáhnout 60 milionů korun za zhruba 25 tisíc prodaných kusů nábytku.

„Už loni v lednu jsme tušili, že se pandemie rozjede a lidé budou zavření doma. Připravili jsme se na to. Spousta firem stopla výdaje do marketingu, ale my jsme je naopak navýšili,“ vrací se Jan do doby, kdy se milionová města v Číně zamykala do přísné karantény.

Foto: Wuders

Industriální nábytek objevují Češi teprve několik let.

Intuice se ukázala jako správná. Už prodeje v dubnu narostly oproti předchozím měsícům na dvojnásobek a další měsíce směr potvrdily. Lidé uzamčení ve svých domovech objednávali stoly, pracovní pomůcky, podstavce pod monitory, kancelářský nábytek… Všechno se vždycky a bez problémů rozprodalo přes e-shop.

První letošní půlrok už poznamenala krize v dodavatelsko-odběratelském řetězci, nedostupnost surovin a inflace. „Některé kovové díly zdražily v jednu chvíli až o 300 procent, dřevo až o 15 procent,“ vysvětluje Jan, proč si zákazníci musejí za už tak poměrně drahý industriální nábytek připlatit v průměru šest až deset procent.

Spousta dodavatelů si s tím trochu hraje. Jeden řekne, že materiál je, druhý že není. Nevím, komu máme věřit.
Jan Herka, zakladatel Wuders

Třikrát dražší byly v jednu chvíli polotovary z černé oceli zvané jekl. Velké problémy byly s nedostupností hliníku. Objednávka hliníkových dílů na novou kolekci zahradního nábytku měla přijít už v dubnu, ale reálně dorazí až během listopadu a na zimu už nemá smysl nové výrobky uvádět. Problém byl i s oleji na povrchovou úpravu dřeva.

„Spousta dodavatelů si s tím trochu hraje. Jeden řekne, že materiál je, druhý že není. Nevím, komu máme věřit,“ popisuje Herka hektickou dobu, kdy se podmínky měnily ze dne na den. Teď už se prý situace narovnává.

Firma si z toho vzala poučení – chce být víc soběstačná. Nakupuje stroje na frézování a úpravu fošen, které odebírá u zpracovatele kulatiny, aby si sama vyrobila finální polotovary. Bratři si vzali ještě další poučení – nespoléhat se u některých materiálů na jediného dodavatele.

Areál těsně minulo tornádo

Výrobce designového nábytku letos v rozletu zbrzdila ještě jedna věc. 200 metrů od výrobní haly v Hodoníně se v červnu prohnalo tornádo. Areál firmy sice ušetřilo, a i proto majitelé vzápětí rozdali postiženým jeden milion korun ve voucherech na nákup nábytku, ale v okolních obcích to vypadalo jako ve válečné zóně a až donedávna nebylo možné sehnat elektrikáře nebo zedníky, kteří by dokončili novou logistickou halu.

„Stále čekáme na dokončení haly. Omezilo to naši kapacitu a snížilo očekávaný obrat asi o 30 procent,“ říká Honza.

Mimochodem slavnou fotku tornáda, která se objevila v celé Evropě a vyžádali si ji i meteorologové, pořídil přímo z areálu Wuders na zrcadlovku Honzův bratr Dominik.

„Čekali jsme na rampě, najednou začala padat kůra. Mysleli jsme, že projíždí vlak, ale žádný tam nebyl. A pak jsme vyšli před halu a viděli obrovský vějíř,“ popsal moment Honza.

Foto: Wuders

Fotografie tornáda Dominika Herky obletěla Evropu.

Reklama

Doporučované