Hlavní obsah

Nad BBC se smráká. Johnson chce vzít veřejnoprávní televizi část financí

Foto: Profimedia.cz

Britský premiér Boris Johnson.

Reklama

Těžké chvíle pro BBC. Poté, co se situace v Británii po volbách v minulém týdnu konečně trochu uklidnila, stojí britská mediální společnost před další výzvou. Ta se tentokrát týká její vlastní budoucnosti. Premiér Boris Johnson i poražení labouristé totiž veřejnoprávní BBC napadli s tím, že není nestranná.

Článek

Organizaci teď hrozí, že přijde o část svých financí. A riziko je poměrně rozsáhlé. BBC by mohla podle ABC News ztratit od pěti do pětasedmdesáti procent svého celkového příjmu. A to kvůli kritice, která se na ni snáší z obou stran politického spektra.

Šéf britské vlády Boris Johnson i jeho spojenci tvrdí, že BBC, která brzy oslaví stoleté výročí, byla při pokrývání předvolební kampaně konzervativců zaujatá. Společnost zastřešující více než dva tisíce novinářů si přitom zakládá na své nezávislosti a na tom, že zůstává politicky neutrální.

Konzervativci, kteří teď mají v britském parlamentu většinu, si stěžovali na způsob, jakým moderátor Andrew Neil před volbami kritizoval Johnsona. A to kvůli tomu, že se jakožto lídr Konzervativní strany nezúčastnil předvolebního interview v rámci hlavní relace.

Výzvy na Twitteru k tomu, aby lidé nevyužívali služeb mediální organizace:

„Otázky o důvěře“

„Vždy jsme (v rozhovorech) pokračovali v dobré víře s tím, že lídři budou jejich součástí. A při každých volbách i byli. Všichni do jednoho. Až dosud. Ještě ale není pozdě,” řekl novinář Neil ve videu, které BBC zveřejnila na Twitteru.

Moderátor upozornil, že rozhovor je připravený. „Téma, které spojuje naše otázky, je důvěra. A proč ho tolikrát za dobu jeho politické i novinářské kariéry kritici i lidé jemu blízcí označili na nedůvěryhodného? To je, samozřejmě, relevantní kvůli tomu, co nám všem teď slibuje. Dá se věřit tomu, že získá padesát tisíc zdravotních sester navíc?” pokračoval Neil, přičemž vyjmenoval Johnsonovy hlavní body kampaně.

„Otázky o důvěře. Otázky, na které bychom se chtěli pana Johnsona zeptat, abyste si mohli poslechnout odpovědi. Ale nemůžeme. Protože on si tu s námi nesedne,” vysvětlil moderátor v závěru videa.

Premiérovi vadí i to, že BBC odvysílala video, které zachycuje čtyřletého chlapce spícího na nemocniční podlaze. A v neposlední řadě se Johnsonovi nelíbí, jakým způsobem státem podporovaná společnost získává finance. Britové musí platit víc než 150 liber, v přepočtu tedy přes 4 000 korun, ročně. „Zeptejte se sami sebe, zda tento přístup k financování mediální společnosti stále dává v dlouhodobém měřítku smysl, vezmeme-li v potaz to, že jiné takové organizace si finance získávají samy,” řekl minulý víkend premiér při kampani.

Poplatky tvoří tři čtvrtiny celkového příjmu organizace, získává z nich zhruba 3,6 miliardy liber, tedy necelých 108 miliard korun. Podle zprávy, kterou v roce 2015 zveřejnila britská vláda, by bez vymáhání poplatků britským kabinetem organizace přišla až o 200 milionů liber (necelých šest miliard korun). To je třikrát víc, než stojí vysílání zpravodajského kanálu BBC.

Aby Johnsonovi jeho potenciální plán vzít BBC část financí prošel, musela by jeho návrh schválit Dolní sněmovna. Po čtvrtečních volbách by ale nemělo jít o nic složitého – v té mají konzervativci osmdesátičlennou převahu.

Kritika i ze strany Labour Party

Olej do ohně přilil i stínový tajemník pro dopravu, labourista Andy McDonald, který je blízký lídrovi strany Jeremymu Corbynovi. Uvedl, že se BBC vědomě snažila pomoci konzervativcům k vítězství. Připomněl moment před volbami, kdy politický korespondent BBC Alex Forsyth mluvil o Johnsonovi jako o potenciálním vítězi většiny, kterou „si zaslouží”.

A labouristé přihodili i další obvinění. Televize se podle nich například zbavila smíchu, který následoval poté, co se divačka premiéra při jedné z předvolebních debat zeptala na to, zda je pro něj důležité vždy říkat pravdu. Zeditované video BBC použila ve svém zpravodajském bulletinu, odstranění smíchu označila za chybu při úpravě nahrávky.

„Při této frenetické kampani, v rámci které jsme vyprodukovali stovky hodin materiálu, jsme samozřejmě museli udělat chybu, za což přijímáme zodpovědnost. Editoři musí dělat těžká rozhodnutí každou minutu každého dne. Ale neakceptuji názor těch kritiků, kteří přiskočili s hrstí příkladů, kterými naznačují, že jsme nějakým způsobem zaujatí,” uvedl generální ředitel BBC Tony Hall.

Reklama

Doporučované