Hlavní obsah

Nádraží i s podzemkou. Brno chce dál tlačit na vládu, ať přehodnotí variantu výstavby nového nádraží

Foto: Seznam Zprávy

Nové nádraží se může stavět už v roce 2022.

Reklama

Chceme přesun nádraží i s metrem. Brněnští radní se na mimořádné radě shodli, že budou dál přesvědčovat Ministerstvo dopravy, aby přesunulo nádraží v podvariantě Ac. Vláda přitom počítá s možností Ab, která zatím neřeší stavbu podzemky. Podle části koalice bez ní po přesunu nádraží zkolabuje doprava v Brně.

Článek

Varianta nového brněnského vlakového nádraží schválená vládou může znamenat velké komplikace pro stavbu a také kolaps dopravy. Na tom se po mimořádném zasedání shodli brněnští radní. Brněnský primátor Petr Vokřál z hnutí ANO bude dál jednat s ministrem dopravy Danem Ťokem.

Pokusí se ho přesvědčit o tom, že podvarianta Ac u řeky Svratky, kterou dříve odsouhlasili brněnští i krajští zastupitelé, je výhodnější a méně riziková pro město. Zároveň žádají stavbu takzvaného diametru. Částečně podzemní dráha má svést regionální vlaky až do nového železničního uzlu. Na její případné vybudování vznikne studie.

Ministerstvo dopravy však v usnesení schválilo variantu Ab u řeky, ale bez podzemní dráhy. „U varianty Ab vidím problém zejména v souvislosti s památkově chráněnými objekty, kterými by musela trasa projít,“ řekl na úterním brífinku brněnský primátor Petr Vokřál.

V trati, která má vést přes areál památkově chráněné Masné burzy, vidí Vokřál potenciální riziko prodlevy, a proto preferuje variantu Ac. Podle něj se v takovém případě může začít nová stanice stavět mezi lety 2022 a 2023.

Podle něj by se tak městem preferovaná varianta i s „podzemkou” mohla ukázat jako levnější. „Pokud by se totiž trať nepodařilo vést přes Masnou burzu, vzniknou komplikace, kudy a jak ji vést,“ dodal.

Část koalice však žádá ještě razantnější postup vůči vládě. „Hnutí ANO na radě zablokovalo hlasování o tom, abychom oficiálně vyzvali vládu k závaznému splnění podmínky výstavby podzemní železnice,“ stěžoval si náměstek primátora Matěj Hollan z Žít Brno.

Podle Vokřála ale hlasování bez studie proveditelnosti a vyhodnocení ekonomické výhodnosti, na kterých se stále pracuje, je zbytečné a předčasné.

Podle Hollana ministr pro dopravu Ťok ve svém materiálu uvádí, že se nádraží posune a napojení diametru bude pouze umožněné, nikoliv uskutečněné. To podle náměstka nestačí. Také pochybuje o údajném vyjádření Ťoka v médiích o tom, že Brno podmínku zapojení podzemní železnice stáhlo. Proto se s ministrem chce sejít osobně. „Chci zjistit, kdo za město Brno tuto podmínku stáhl a jak je možné, že to ministr řekl,“ uvedl Hollan.

Náměstek Martin Ander ze Strany zelených bude při zářijovém zastupitelstvu žádat podrobnou zprávu o tom, jak Vokřál o nádraží vyjednával. K vyjednávání ho totiž pověřilo zastupitelstvo. „Považuji za těžko uvěřitelné, že čelní představitel hlavní vládní strany, primátor Vokřál, nedokázal přesvědčit ministra dopravy, aby respektoval požadavek zastupitelstva a spojil přestavbu nádraží s výstavbou diametru,“ řekl Ander.

Přesun nádraží bude stát více než 40 miliard korun. Nový dopravní uzel vznikne nedaleko řeky Svratky, na místě dnešního Dolního nádraží. Experti Ministerstva dopravy doporučili také přesun nádraží, ale bez stavby podzemní dráhy. Přesto s ní vláda do budoucna počítá.

Reklama

Doporučované