Hlavní obsah

Náhražky mléka decimují americká stáda. Zkrachovala největší mlékárna v USA

Ilustrační fotografie.Video: Jan Marek

 

Reklama

Asi každý zná tu scénu z amerických filmů: vedle pošťáka a ruličky novin se ráno před prahem domu objevuje i mlékař přinášející skleněnou lahev s bílým obsahem. Platilo to kdysi, dnes už tolik ne. Dokonce i Američané čím dál víc přecházejí k náhražkám mléka a největší producenti s téměř stoletou tradicí bankrotují.

Článek

Největší mléčný producent ve Spojených státech, firma Dean Foods, vyhlašuje bankrot. Společnost se v posledních letech potýkala s obchodními a finančními problémy, protože lidé v USA pijí méně kravského mléka, píše CNN.

Linky firmy z texaského Dallasu běží nepřetržitě už 94 let, jejich letošní odbyt ale zažívá propad, který se odráží i v mohutném poklesu hodnoty společnosti na tamní burze. Prodeje Dean Foods se v prvním půlroce snížily o 7 procent, zisk o 14 procent a akcie ztratily 80 procent své hodnoty.

Poslední skoro dva roky v minusu

Společnost byla v sedmi z posledních osmi čtvrtletí ztrátová. Kvůli zatížení dluhy nezvládá financovat penze všech svých zaměstnanců. Včera oznámila vyhlášení bankrotu, aby zabezpečila svůj chod, přerozdělila vyplácení dlužných částek a zajistila pokračující plnění důchodových fondů. Pro tyto účely si Dean Foods při vyhlášení bankrotu zajistila 850 milionů dolarů, v přepočtu 19,73 miliardy korun. Peníze získala od svých věřitelů, z nichž jedním je třeba i německá banka Rabobank.

Mezitím firma hledá zájemce o své odkoupení. Momentálně prý jedná s družstvem Dairy Farmers of America z Kansasu.

Mléko mizí z polic v lednicích

Zatímco dříve mělo kravské mléko v amerických lednicích své nezastupitelné místo, nyní jeho obliba u spotřebitelů klesá. Američané se stále více uchylují k jeho bezlaktózovým nebo rostlinným náhražkám.

Agentura Euromonitor předpokládá, že světový trh s mléčnými alternativami letos dosáhne 18 miliard dolarů, tedy asi 414 miliard korun, což by byl meziroční růst o 3,5 procenta. Je to ale stále pouze zlomek trhu s tradičními mléčnými výrobky (konkrétně 15 procent), jehož hodnota se má za celý rok 2019 těsně přiblížit ke 120 miliardám dolarů.

Prodeje samotného kravského mléka se však podle CNN poslední čtyři roky propadají. Jen letos do konce října dosáhly zhruba ke 12 miliardám dolarů, což je o pětinu nižší částka než za stejné období v roce 2015. Odbyt klesá u všech typů, od nízkotučného po plnotučné mléko. Údaje poskytla nadnárodní firma pro marketingové průzkumy Nielsen.

Mimochodem, i přes pořád ještě nesrovnatelně nižší podíl na trhu prodeje ovesného mléka loni poskočily o 636 procent na 53 milionů dolarů.

Zrada ve vlastních řadách, ztráta kontraktů

Byznysový kanál CNBC dodává, že společnost Dean Foods v posledních dvou letech přišla o velkou část svých sjednaných obchodních kontraktů. Jeden z jejích největších zákazníků, jednička mezi světovými obchodními řetězci Walmart, si začal vyrábět vlastní mléko. V důsledku toho musela firma zrušit přes 100 dodavatelských smluv s farmáři napříč osmi státy. Loni navíc přišla o další řetězec, tentokrát s malými obchody s potravinami Food Lion.

Podle agentury Reuters dosahuje současná tržní hodnota Dean Foods celkem 74 milionů dolarů. Ke konci června dlužila asi 968 milionů. Za celý loňský rok vykázala společnost ztrátu 326,9 milionu dolarů, ve srovnání se ziskem 61,6 milionu rok předtím.

Jak se mléko pije v USA a Česku

Dosavadní americký mléčný magnát Dean Foods se ovšem musel stejně jako jiní producenti potýkat i s dlouhodobým snižováním chuti Američanů na mléko, nejen na to kravské. Ministerstvo zemědělství USA uvádí, že za dvě desetiletí se tamní spotřeba na hlavu snížila o 26 procent z necelých 90 na 65 litrů na osobu.

V Česku klesla loni spotřeba mléka a mléčných výrobků o 0,3 procenta na 245,8 kilogramu na osobu bez započítání másla. Samotného mléka Češi spotřebovali o dvě až tři procenta méně, na hlavu je to průměrně 59,7 litru, uvedl Českomoravský svaz mlékárenský.

České ministerstvo zemědělství přisuzuje vliv změně životního stylu, jako třeba omezení snídaní v domácím prostředí, a částečně i náhradě mléka rostlinnými nápoji. Dodává, že i přes malý, přibližně 4procentní podíl těchto alternativ v maloobchodním prodeji tento trh v Evropské unii rychle roste.

Za poslední desetiletí – k lednu roku 2019 – se podle českého ministerstva v rámci celé EU více než zdvojnásobily tržby zejména pro nápoje bez sóji, které loni tvořily přes 40 procent mléčných nápojů na bázi rostlin. Před tímto obdobím segment rostl o 17 procent.

Reklama

Doporučované