Hlavní obsah

Nákupní centrum coby umělecké dílo. Tak se nakupuje v Hongkongu

Foto: K11 Musea Mall

Nákupní centrum K11 Musea Mall je současně jedním z nejunikátnějších prostorů na světě.

Reklama

V Hongkongu už se za uměním nemusí nutně chodit do galerií nebo muzea – stačí zajít do nákupního centra, které je uměleckým dílem samo o sobě.

Článek

V srpnu otevřený komplex K11 Musea Mall v Hongkongu nabízí návštěvníkům kromě bohatých nákupů i nevšední zážitek. Informace o doslova uměleckém interiéru se rozletěla po celém světě, odkud přichází obdiv a mnoho chvály, uvádí server CNN. Majitelem unikátního podniku je vášnivý sběratel umění Adrian Cheng. „Můj cíl je propagovat kulturu,“ říká. Komplex proto pravidelně nabízí rovněž výstavy a koncerty.

Jak Cheng dále zveřejnil, na celkovém dojmu a propracovaném designu nákupního centra se podílelo více než 100 odborníků.

Proti proudu

Důvod, proč je Hongkong plný nákupních domů, je prostý. Obyvatelé se v nich podle průzkumů cítí dobře a vyhledávají je. Právě K11 Musea Mall je nejnovějším nákupním centrem mezi stovkami dalších. A jejich počet stále roste. Obchodní domy jsou v Hongkongu všudypřítomné, je téměř nemožné vysledovat, kde končí nákupní centra a začíná veřejný prostor.

Rostoucí trend nakupování v Hongkongu jde přímo proti takzvané „maloobchodní apokalypse“, která se odehrává ve Spojených státech. Tam popularita nákupních domů rapidně klesá. Mnoho z nich ukončilo svůj byznys a majitelé prostory buď začali pronajímat firmám jako kanceláře, nebo je prostě nechali chátrat. Zpráva společnosti Credit Suisse z roku 2017 předpovídá, že během následujícího pětiletého období bude uzavřeno až 25 procent z celkových 1211 obchodních center.

Zájem o nákupy celkově ale Američané neztratili. Návštěvy obchodních center totiž kompenzují objednávkami zboží na internetu. Ačkoliv obyvatelé Hongkongu také nakupují online, jedná se o podstatně nižší čísla než ve Spojených státech. Ještě zajímavější je, že když už si obyvatelé Hongkongu na internetu něco objednají, nakonec si zboží stejně nechají doručit do nákupního centra. Některá z nich tam dokonce poskytují samoobslužné skříňky, do kterých se zboží doručuje a pak vyzvedává.

Anketa

Nakupujete raději v kamenném obchodě nebo přes internet?
Preferuji kamenné obchody.
76,5 %
Mám raději internetové nákupy.
23,5 %
Celkem hlasovalo 3432 čtenářů.

Nejzajímavější nákupní galerie světa

Komplexy plné menších obchodů získaly na oblibě po celém světě. Jedním z nejpopulárnějších nákupních center je West Edmonton Mall v Kanadě. Návštěvníci v něm najdou 800 obchodů, restaurace, strašidelný dům, zábavní 3D park, horskou dráhu, golfové hřiště, největší vodní park na světě, zoologickou zahradu nebo jezero s živými lachtany.

Mezi další celosvětově oblíbený nákupní dům patří The Dubai Mall. Toto obří nákupní centrum obsáhlo celkem 1 200 obchodů a více než 100 restaurací či kaváren. Mezi to nejzajímavější však pravděpodobně patří zábavní park, kino a obrovské akvárium.

+9

Reklama

Doporučované