Hlavní obsah

Nákupní šílenství je zpět, Rohlík.cz musí omezit objednávky

Zakladatel společnosti Rohlik.cz Tomáš Čupr

Reklama

Začátkem tohoto týdne Čechy letos už podruhé zachvátila covidová nákupní horečka. Největší potravinový e-shop Rohlík kvůli tomu musí omezit služby.

Článek

Webová stránka největšího prodejce potravin přes internet v Česku, on-line supermarketu Rohlík.cz, ve čtvrtek večer kolabovala. Internetoví obchodníci zažívají déjà-vu: jejich zákazníci o překot objednávají zásoby pro případ lockdownu. Rohlík tak musel sáhnout k regulaci.

„Online supermarket Rohlík zavádí opatření, která pomohou obsloužit ještě více zákazníků z bezpečí domova,“ oznámila firma navečer v tiskové zprávě. Hlavní změnou je nově zaváděný limit maximálně 35 položek na jeden nákup a možnost jen jedné objednávky na den na jednoho zákazníka.

„Chápeme, že jsou tyto kroky omezující. Nemůžeme se však otáčet zády k lidem, kteří naše služby akutně potřebují. Ať už proto, že jim opatření zkomplikovala rodinný či pracovní život, nebo třeba proto, že se ze dne na den ocitli v karanténě a jsou odkázáni na pomoc zvenčí,“ uvádí ředitel Rohlík.cz Petr Pavlík,.

Internetový supermarket pracuje na navýšení kapacity, pro sklady i rozvoz najímá posily, u dodavatelů rezervuje větší objemy zboží. „Zásadní podporou bude otevření našeho dalšího skladu v Praze v Horních Počernicích v příštím týdnu,“ slibuje Pavlík.

Strach z lockdownu

Rohlík omezením nákupů reaguje na prudce rostoucí poptávku. Jak vláda přitvrzuje v protiepidemických opatřeních a mezi lidmi se šíří obavy z dalšího lockdownu, skokově se zvyšují nákupy potravin a zboží denní potřeby.

„Zájem o nákupy teď prudce roste, dostáváme se do podobné špičky, jako byla ta jarní,“ říká mluvčí e-shopu Rohlík Zdeňka Svoboda Kuhnová. Firma se omezením nákupů jistí před situací, která ji zaskočila na jaře. Po vyhlášení nouzového stavu a zavření kamenných obchodů Rohlík, stejně jako další e-shopy, prudký výkyv nezvládly a jejich objednávkové systémy i dodávka zboží kolabovaly.

Mezi obchodníky se sice mluví o tom, že je Rohlík k omezením svých služeb tlačen nejen změnou zákaznického chování, ale i komplikacemi při zavádění závozu z nového počernického skladu. Nárůst nákupů, podobný jako byl ten jarní po vyhlášení nouzového stavu, ale potvrzují i další retailové firmy. A nejen internetové.

„I my cítíme nárůst prodejů, i když zatím nedosáhly úrovně nákupní horečky z jarního nouzového stavu. Ale od začátku týdne je ještě krátká doba na jasné srovnání. Zásobování i obsluhu zákazníků každopádně zvládáme,“ říká Lukáš Němčík z vedení spotřebního družstva COOP, které má po celé republice 2,5 tisíce kamenných prodejen.

Skokový nárůst prodeje eviduje od momentu, kdy vláda postupně začala uzavírat školy, také hlavní konkurent Rohlíku, internetový supermarket Košík. Počátkem tohoto týdne firma odhadovala, že „covidový“ růst dosáhne až na trojnásobek dosavadních obratů. Předpověď se podle mluvčího Košíku Františka Brože zatím potvrzuje a naplní se zřejmě už tento víkend.

„Máme od začátku školního roku každý týden o pětinu vyšší prodeje, nárůst už je vysoko nad úrovní loňských Vánoc. Situace je s ohledem na zákaznický zájem podobná jako na jaře,“ říká Brož.

Domácnosti jako gastro

Jarní nákupní horečku například v Košíku charakterizovaly objednávky potravin i za osm tisíc korun, jednotlivé nákupy dosahovaly hmotnosti i 300 nebo 600 kilogramů. Obří balíky obsahovaly zpravidla konzervy, těstoviny, luštěniny, instantní kaše a balené vody či limonády. Domácnosti objednávaly potraviny v objemech, které byly do té doby běžné jen u restaurací.

Košík proto už na jaře přikročil k podobným omezením, jaká nyní zavádí Rohlík: zastropoval hmotnost jednorázového nákupu, aby se vůbec vešel do auta.

On-line obchodníci ale tvrdí, že tentokrát jsou na růst poptávky na rozdíl od jara připraveni. „Situace na jaře nám ukázala největší slabiny. Dřív pro nás byla jediná nákupní špička roku o Vánocích, u všech obchodníků byly v tom období běžné výpadky. Teď jsme se adaptovali na to, že může přijít špička vícekrát a trvat i několik týdnů v kuse. Všechny nás to donutilo zlepšit, co se dá,“ říká Brož.

I Košík tak najímá posily, letos zvýšil stav zaměstnanců a brigádníků o víc než 35 procent. „I tento měsíc k nám nastupují nováčci - často z odvětví, která jsou současnou krizí zasažena nejvíce. Přijímáme lidi průřezově přes všechny obory – logistika, finance, marketing, administrativa, dokonce i IT,“ vypočítává mluvčí Košíku.

Firmy navíc optimalizují své logistické a skladové systémy, podle Brože lze jen přerovnáním zboží ve skladech výrazně zvednout výkon.

Nové lokality

Objem prodejů potravin po internetu roste i díky tomu, že prodejci přes léto rozšířili dosah svých služeb. Rohlík začal zavážet do jižních Čech nebo na Mladoboleslavsko, Košík zavedl na jaře dodávky suchých potravin do celé republiky a už u této služby zůstal. I přesto, že zájem o nákupy potravin na internetu byl z venkova během letního koronavirového uvolnění vlažnější, než firma očekávala.

Teď se ale na internet obrací v mnohem větší míře i venkov, zájem o dovážku potravin roste podle Brože dvouciferně v celé republice, nejen ve velkých městech. „V meziročním srovnání jsme na víc než dvojnásobku loňských možností,“ uzavírá.

Reklama

Související témata:

Doporučované