Hlavní obsah

Nákupy na Štědrý den: kde všude mají otevřeno

Foto: Nikol Mudrová, Seznam Zprávy

Nákupy na Štědrý den lze ještě stihnout.

Reklama

Ve větších prodejnách si lidé na Štědrý den budou moci nakoupit jen do 12:00, ve středu na Boží hod vánoční a ve čtvrtek na Štěpána zůstanou tyto obchody podle zákona zavřené celý den. Zákaz prodeje se nevztahuje na prodejny s plochou do 200 metrů čtverečních, lékárny, čerpací stanice, obchody na letištích, nádražích nebo v nemocnicích, nově mohou zůstat otevřeny i velkoobchody, například Makro.

Článek

Velkoobchodníci jsou vyňati ze zákazu prodeje o svátcích od listopadu, kdy nabyla účinnosti novela zákona o prodejní době. Její předkladatelé argumentovali tím, že uzavření velkoobchodů ohrožuje zásobování obchodů, které mohou mít o svátcích otevřeno. Poukazovali také na stravovací provozy, které denně potřebují z velkoobchodů čerstvé potraviny.

O zrušení celého zákona o prodejní době, a tedy zavírání obchodů o stanovených svátcích letos usilovali senátoři. Sněmovna to ale odmítla. Zrušení zákona navrhla i skupina senátorů u Ústavního soudu, který ale návrh letos v březnu zamítl. Podle nálezu soudu se zákon neprotiví ústavnímu pořádku a sleduje legitimní cíle.

Všechny maloobchodní prodejny s plochou nad 200 metrů čtverečních tak nadále musí být zavřeny na Nový rok, Velikonoční pondělí, 8. května, 28. září, 28. října a 25. a 26. prosince a na Štědrý den smějí mít otevřeno do 12:00. Zákaz se vztahuje rovněž na bazary, zastavárny a výkupny odpadu.

Podnikatelské svazy zákon o prodejní době opakovaně kritizují. Naopak odboráři usilují o rozšíření regulace na všech 13 svátků.

Nákupy i o Štědrém dnu lákají i zákazníky, kteří nenakoupili vše během posledního předvánočního víkendu. Tržby obchodníků v Česku se o čtvrtém adventním víkendu v porovnání s minulým víkendem zvýšily v průměru zhruba o pětinu. Meziročně vzrostly o pět až deset procent. Zájem byl především o dárkové poukazy, elektroniku, alkohol nebo balicí papír.

Během „zlaté neděle“ byl zájem Čechů o nákup potravin v e-shopech tak velký, že řada z nich krátkodobě kolabovala. Největší e-shopy s potravinami hlásily, že před Vánocemi čelí rekordnímu zájmu klientů, takže nestíhaly všechny objednávky včas doručit a posílaly omluvy zákazníkům. Problém měli všichni největší hráči na trhu: Rohlík.cz, Košík.cz i Tesco.

Reklama

Související témata:

Doporučované