Hlavní obsah

Napojení Zemana na Kreml? Jeho voliči berou naše informace jako útok, říká datový analytik

Výzva s Františkem Vrábelem: o ruské propagandě, prezidentu Zemanovi a špinavé práci Facebooku.Video: Martina Spěváčková, Seznam Zprávy

 

Reklama

V Česku existuje přes čtyři tisíce dezinformačních webů, těch opravdu tvrdých je kolem patnácti, vypočítává ve Výzvě zakladatel společnosti Semantic Visions František Vrábel. Klíčovou roli v šíření ruské propagandy na tuzemské scéně připisuje prezidentu Miloši Zemanovi.

Článek

Společnost Semantic Visions sleduje devadesát procent celosvětového zpravodajského obsahu na internetu. Každý den tak analyzuje víc než milion článků. Neověřuje fakta, ale s pomocí unikátního programu odhaluje dezinformační narativy.

„S vysokou mírou úspěšnosti rozpoznáváme narativy, příběhy, které používá ruská, čínská nebo islamistická propaganda. Například je to narativ o neagresivnosti Ruska, že nikdy žádnou válku nezačalo, jako kdyby neexistoval pakt Molotov-Ribbentrop. Nebo že Rusko nenapadlo Gruzii, že se neangažuje přímo ve válce na východní Ukrajině,“ vysvětluje Vrábel.

K takovým dezinformačním narativům řadí i častý argument ruské propagandy, že na Ukrajině jsou fašisté, a stát je tedy fašistický. Nebo také to, že poloostrov Krym byl vždycky ruský. Naráží tak například na prohlášení Miloše Zemana. Ten už v roce 2014 uvedl, že Krym „nikdy k Ukrajině nepatřil“ nebo že „nebylo prokázáno, že na Ukrajině je ruská invazní armáda“.

„Nejvýznamnějším člověkem, jenž opakuje a podílí se na pronikání ruských a čínských narativů (do českého prostředí), je pan prezident Zeman,“ tvrdí šéf společnosti Semantic Visions. „Nikdy jsem neřekl, že je agentem Kremlu, ale je nepochybně ovlivňován okolím, lidmi, kteří jsou navázáni na podnikatelské kruhy, které s Ruskem nebo Čínou ve velkém obchodují,“ dodává.

Přesvědčit voliče

Příznivci Miloše Zemana ale podle něj důkazům jeho firmy nevěří. „Berou to jako útok proti němu. Jeho popularita je přes padesát procent a oni věří panu prezidentovi.“

Nebezpečí vidí v tom, že ruská nebo jiná propaganda míří na základy naší demokracie. „Oni cílí na skupinu lidí, kteří nemají takový přehled o světě, nejsou vybaveni kritickým myšlením. Stačí jim, aby přesvědčili deset dvacet procent lidí, a pak už vyhráli, protože hlas takové skupiny (voličů) je dramaticky slyšet.“

„Špinavá práce Facebooku“

Podle Vrábela ruská i čínská propaganda mění své metody a zlepšují se: „Přijímají poslední technologie, které se nabízejí. Víc využívají umělou inteligenci a roboty, kteří ovládají internetové diskuse.“

Klíčovou roli v šíření propagandy a fake news pak podle něj hrají sociální sítě a především Facebook, který výrazně napomáhá radikalizaci společnosti.

„Facebook a jeho algoritmy odvádějí nejvíc špinavé práce. Byl primárně vytvořen proto, aby manipuloval s naší myslí, abychom si koupili nějaký produkt. Protivníky demokracie samozřejmě napadlo, že by bylo skvělé využít takovou účinnou marketingovou platformu s celosvětovým dosahem ve prospěch jejich politických cílů,“ říká datový analytik.

Jak podle ředitele Semantic Visions přesně funguje propaganda na sociálních sítích? Jakou regulaci Facebooku navrhuje? Kteří politici podle něj kromě prezidenta Zemana patří k hlavním šiřitelům dezinformací v Česku? A jaké weby u nás pracují s „nejdrsnějšími dezinformacemi“?

Podívejte se na celý rozhovor v úvodním videu.

Reklama

Doporučované