NASA se chystá v roce 2020 vyslat další rover na Mars

NASA vyšle v roce 2020 na Mars už páté výzkumné vozítko.Video: Marek Martinovský, NASA, Youtube.com

V roce 2020 NASA vyšle na 53 milionů kilometrů dlouho cestu na Mars další rover, průzkumné vozítko, aby se blíže podívalo na možnosti vzniku mikrobiálního života. Bude se jednat o pátou misi vozítka tohoto typu na rudou planetu.

Vědci nyní zkoumají data z dřívějších misí a rozhodují, na jakém místě naplánují přistání. Vozítko, které za dva roky na Marsu přistane, bude disponovat novými funkcemi pro zkoumání povrchu a transport získaných vzorků zpět na zem, proto je výběr místa přistání velmi důležitý. V užším výběru jsou čtyři možnosti skýtající prostor pro pokrokový výzkum.

První z nich je kráter Jezero, kde se před třemi a půl miliardami let nacházela voda. I poté, co se voda z Jezera úplně vypařila, v zemi zůstaly minerály, jejichž vznik přítomnost vody umožnila. Takové prostředí by teoreticky mohlo dát možnost vzniku mikrobiálního života, jehož pozůstatky by rover mohl objevit.

Druhou možností je takzvaný Midway, místo vzdálené 37 kilometrů od Jezera. Další možnou lokací pro působení průzkumníka jsou Columbia Hills, kde se dříve vyskytovaly minerální prameny, odkud voda vyvěrala až na povrch planety. Tuto lokalitu objevil rover s přezdívkou Spirit, který na Marsu působil v letech 2003 až 2010. Jde o uskupení sedmi tří až čtyř kilometrů vysokých vrchů.

Severovýchodní Syrta je poslední možností pro výzkum nového roveru. Jedná se o místo, kde kdysi bouřily aktivní sopky. Podzemní tepelné zdroje uváděly do pohybu minerální prameny, díky kterým roztál zledovatělý povrch. Mohlo se jednat o velmi přátelské prostředí pro mikroby.