Návštěva z mezihvězdného prostoru. Astronomové prvně objevili v naší soustavě „cestovatele” odjinud

NASA si není jistá, zdali je těleso kometa, nebo asteroid. Video: Jakub Říha

Objekt, který svou neobvyklou trajektorií zaujal vědce z NASA, míří pryč ze sluneční soustavy rychlostí 44 kilometrů za sekundu.

Astronomové vůbec poprvé zaznamenali ve sluneční soustavě vesmírné těleso, které podle všeho přiletělo z prostoru mimo ní a náš systém zase opouští. Informoval o tom americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).

Tento asteroid, nebo možná kometa, který prozatím nese označení A/2017 U1, objevil 19. října teleskop Pan-STARRS 1 na Havaji při pátrání po tělesech v blízkosti Země, jež provádí pro NASA. Vědce přitom upoutala neobvyklá hyperbolická letová dráha tohoto tělesa s průměrem kolem 400 metrů.

„Jeho pohyb nemůže být vysvětlen s použitím oběžných drah normálních asteroidů ani komet sluneční soustavy,” uvedl odborník Astronomického institutu (IfA) Havajské univerzity Rob Weryk, který si neobvyklosti trajektorie všiml jako první. „Tento objekt přiletěl z prostoru mimo sluneční soustavu,” je přesvědčený.

S jeho názorem souhlasí i Davide Farnocchia ze Střediska pro zkoumání objektů letících blízko Země (CNEOS) při kalifornské Laboratoři proudového pohonu (JPL) NASA. „Je to nejzvláštnější dráha, jakou jsem kdy viděl,” uvedl. „Letí to extrémně rychle a po takové dráze, že můžeme s jistotou říci, že tento objekt je na cestě mimo sluneční soustavu a neletí zpátky,” dodal.

Toto těleso podle propočtů vědců CNEOS přiletělo ze směru od souhvězdí Lyry a z naší soustavy míří k souhvězdí Pegase. Mezihvězdným prostorem putuje rychlostí 25,5 kilometru za sekundu.

Zřejmý „návštěvník” z jiné části naší galaxie 2. října uvnitř oběžné dráhy Merkuru shora protnul rovinu oběžných drah planet a většiny asteroidů obíhajících kolem naší hvězdy. O sedm dní později se nejvíce přiblížil ke Slunci, díky jeho gravitaci se prudce otočil a zamířil ven ze sluneční soustavy.

Následně těleso 14. října minulo Zemi ve vzdálenosti kolem 24 milionů kilometrů (přibližně šedesátinásobek vzdálenosti Země od Měsíce). Nyní už zase míří pryč z našeho systému rychlostí přibližně 44 kilometrů za sekundu.

„Dlouho jsme předpokládali, že by takovéto objekty měly existovat, protože v průběhu formování planet by mělo být z planetárních systémů vyvrženo velké množství materiálu. Nejpřekvapivější je, že jsme dosud žádný průlet mezihvězdných objektů neviděli,” uvedla k mimořádné astronomické události expertka IfA Karen Meechová.

Čína úspěšně provedla zkušební let vesmírného balonu. Vědci vyslali do kosmu živou želvuVideo: Reuters