Hlavní obsah

Nečekaný důsledek boje s broukem. Vybudil tvůrce nových knih

České lesnictví volá po změně. Studenti středních škol se však učí podle učebnic ze 70. let.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Nejen státní lesy chtějí po českých lesnických školách, aby je zásobovaly kvalifikovanou pracovní silou, která pomůže zvládnout kůrovcovou kalamitu. Moderní lesníci však potřebují moderní učebnice. Školy proto volají po výměně odborných publikací ze 70. let. Vydavatelé je nevyslyšeli, pedagogové si proto chtějí pomoci sami.

Článek

Kůrovcová kalamita a sucho s sebou přinesly větší hlad po lidech pracujících v lese, ať jde o lesníky, revírníky nebo lesní dělníky. Nejen státní lesy se proto snaží motivovat žáky devátých tříd ke studiu na středních lesnických školách a učilištích. Byť se české školství vyvíjí a děti se učí podle stále modernějších učebnic, odborné lesnické učebnice zamrzly v 70. letech minulého století.

„Poslední učebnice vyšly v roce 1975,“ upozorňuje ředitel Střední lesnické školy ve Šluknově Rudolf Sochor. Rok vydání má v některých případech vliv na obsah, ale především na formu, která je podle učitelů pro většinu současných žáků problematická a děti se z takových knížek nic nenaučí. Proto se ředitelé lesnických škol rozhodli, že učebnice zmodernizují. Musely se toho chopit samy školy.

Na rozdíl od gymnázií nebo třeba obchodních škol, které jsou v každém trochu větším městě, je lesnických škol v Česku pouze šest. „Ve chvíli, kdy máte šest škol, je to příliš malá skupina studentů na to, aby to bylo komerčně pro běžné nakladatele učebnic zajímavé,“ vysvětluje ředitel Střední lesnické školy v Písku Michal Grus fakt, proč poslední vydání odborných knih pro střední lesnické školství bylo před téměř 50 lety.

Od roku 1975 se však změnilo nejen školství, ale také samotní studenti. „Současný žák po absolvování základní školy nečte, proto mu učebnice plná čistého textu nic neřekne. Není to tím, že by to ty děti nepochopily, ale jsou líné číst,“ říká Sochor. Digitální prostředí, v něm dnešní děti vyrůstají už odmalička, má proto vliv i na vzhled a formu učebnic. „Děti už nečtou souvislé texty a digitálním prostředím je ovlivněné i to, jakým způsobem přijímají informace. Tomu je také potřeba se přizpůsobit,“ dodává Grus.

Nové lesnické učebnice by si proto měly vzít příklad z těch na základní předměty, které nakladatelství chrlí každý rok. Musí být barevnější, jinak strukturované a interaktivní. „Aby studenty bavilo se z nich učit a dohledávat si informace,“ upřesňuje ředitel trutnovské České lesnické akademie Miloš Pochobradský.

Ředitelé lesnických škol proto spolu s lesníky z praxe a zástupci státních lesů vytvořili pracovní týmy, které takové knížky vytvoří. Chtějí vytvořit nové knihy pro tři základní předměty. „Chceme učebnici zejména z pěstování lesů, ochrany a nauky. To jsou tři předměty, před které nás postavil současný stav vývoje v lese, to znamená kůrovcová kalamita a vývoj do budoucnosti,“ vysvětluje Rudolf Sochor.

Cílem nových učebnic nemá být jen forma, ale částečně i obsah. Velká část postupů se v lesnictví už desítky let nemění, například u mechanizace je ale situace už úplně jinde, než byla v 70. letech. „Tehdy byly jen jednoduché lesní kolové traktory. Dnes se do té moderní techniky dostaly harvestorové technologie, lesní kolové traktory jsou na dálkové ovládání. Pro měření lesa a zjišťování zásoby se používají moderní dendrometrické přístroje, které fungují na principu laseru, K tomu jsou nové softwary,“ vyjmenovává změny Radka Stolariková, ředitelka Střední lesnické školy Žlutice.

Kvůli zastaralým učebnicím jsou proto nejen její kolegové nuceni improvizovat a studentům tyto předměty přednášet na základě vlastních zdrojů a prezentací. „Řeší to tak, že mají svůj materiál z vysoké školy nebo výzkumné činnosti, využívají svoje videa, fotografie a učí to formou prezentací,“ říká ředitelka.

To však vede k situacím, kdy jsou studenti přehlceni informacemi a nevědí, které z nich si vybrat. „ Občas se stane, že učitel chce těch informací říct co nejvíce a žák má občas problém rozlišit z těch informací, co je potřebné, co je ten základ. A právě v tom by měla nová učebnice pomoci, aby tam byl ten základ, který má žák umět,“ dodává.

Autoři by rádi učebnice měli hotové do tří let. Pomoci s jejich vydáním mí i státní podnik Lesy České republiky, který oslovili s prosbou o pomoc. „Oboustranně zvažujeme, jaký způsob a forma pomoci a spolupráce budou ideální. Naší společnou prioritou je nyní přivést mladé lidi do lesnictví, lesy potřebují kvalifikované pracovníky. Nová podoba učebnic bude výsledkem práce erudovaného týmu autorů,“ říká k tomu mluvčí státního podniku Eva Jouklová.

Reklama

Doporučované