Hlavní obsah

Past jménem slevy. Zákazník jásá a obchodníci se ženou do záhuby

Duel: Kouzlí obchodníci s cenami? A je Česko velmocí akčních letáků? Tomáš Prouza vs. Tomáš Formánek.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Češi jsou drogově závislí na slevách, konstatuje v Duelu šéf Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. Přestože nákupy v akcích lidé oceňují, pro obchodníky jsou slevové akce stále větší problém.

Článek

Sleva, kam se podíváš. Akce jako povánoční výprodej, Black Friday, Cyber Monday nebo totální likvidace zásob doslova zaplavily Česko. Slovo „sleva“ vidíme a slyšíme několikrát denně a letáky na promo akce jsou běžnou součástí našich poštovních schránek.

„Slevy vedou do cenové spirály. Podíl promočních slev na maloobchodních tržbách je 55 %. V tom jsme celosvětoví exoti a Česko je už dávno ve slevové spirále. Lidé pak netuší, jaká je skutečná hodnota výrobků,” kritizuje současný stav ředitel poradenské firmy Logio Tomáš Formánek.

Anketa

Nakupujete ve slevových akcích?
Ano, pravidelně.
52,2 %
Ano, ale jen výjimečně.
32,1 %
Ne, slevy mě nezajímají.
15,7 %
Celkem hlasovalo 5468 čtenářů.

Slevové akce podle něj přinášejí opačný efekt, než by měly mít. Jen tuzemské maloobchodní řetězce podle analýzy Logia vyhazují každý rok na neefektivních promoakcích až 18 miliard korun. Ty ale musí někdo zaplatit a je to hlavně zákazník.

„Data našich klientů ukazují, že se 70 % slevových akcí nevyplatí, obchodníci na nich nevydělají. Prakticky každá druhá promoakce není výhodná pro obchodníka ani pro spotřebitele. A platí, že žádná sleva není zadarmo,“ dodává Formánek.

S tím, že se slevové akce v Česku vymykají i v porovnání se západní Evropou, souhlasí také Tomáš Prouza ze Svazu obchodu a cestovního ruchu.

„Na slevách jsme drogově závislí. Buď jsou lidé ochotní připlatit si za kvalitu, anebo musejí jít cestou slev. Ale to je cesta do pekel,“ říká Prouza.

Foto: Seznam Zprávy

Slevové akce v číslech, data za rok 2013 (zdroj: Logio).

„Zákazníci sledují jen výši slevy, ale řada obchodníků zejména u elektroniky přichází s naprosto virtuálními slevami. Někdy uměle navýší cenu například u mobilu na úroveň před dvěma lety, kdy se uváděl na trh a slevu počítají ze dva roky staré ceny,“ dodává Prouza.

V českém právu by se podle něj mělo jasněji definovat, co znamená sleva nebo slevová akce. Česká obchodní inspekce (ČOI) by také měla dostat větší pravomoci zasáhnout proti obchodníkům. Žádný zákon u nás totiž nezakazuje zvýšit ceny podle toho, jak podnikatel chce a třeba za pár dní zase zlevnit.

„Můžeme se bavit, jak je to z morálního hlediska, ale zákon nestanovuje výši možného zdražení, trvání takové ceny ani maximální výši zlevnění. Obecně platí, že sleva má být odvozována z ceny, za kterou bylo zboží skutečně prodáváno,“ uvedl nedávno mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Foto: Seznam Zprávy

Kontroly slevových akcí Českou obchodní inspekcí.

Česká obchodní inspekce při kontrolách slevových akcí ve třetím čtvrtletí 2018 odhalila, že obchodníci porušili předpisy ve 469 případech (46,6 %). To je téměř o 6 % více než za stejné období v roce 2017.

Inspektoři se dokonce setkali s tím, že v některých provozovnách byla deklarována taková výše slev, která není uplatněna u žádného druhu zboží. Například stojan s oděvy, kde je uvedena výše slevy až 70 %. Na stojanu jsou však oděvy zlevněné maximálně o 30 %.

Reklama

Související témata:

Doporučované