Hlavní obsah

Neděle bez aut byla jen cvičením. Paříž je chce vyhnat z centra úplně

Foto: Profimedia.cz

Pařížský bulvár Champs-Elysées se v neděli proměnil v pěší zónu.

Reklama

Minulou neděli se Paříž už sedmý rok za sebou vzdala automobilové dopravy. Smyslem dne bez aut je podle radnice užít si veřejný prostor i méně znečištění. Paříž ale chce jít dál, než jen zakázat auta jeden den v roce.

Článek

Článek si také můžete pustit v audioverzi.

„Méně aut v ulicích, méně škodlivin,“ pochvaloval si v neděli den bez aut poslanec David Belliard, náměstek pařížské starostky Anne Hidalgové řídící sektor dopravy. Jeho původní odhady, že znečištění poklesne o 30 až 50 procent, se sice nenaplnily, k výraznému poklesu oxidů dusíku ale přesto došlo. Podle Airparif (Observatoř kvality ovzduší v regionu Ile-de-France) jej bylo o 20 procent méně než v obvyklou neděli. Na některých vytížených místech, jako je bulvár Haussmann, ale škodlivin ubyla polovina.

Pařížský okruh zvaný Périphérique sice sloužil autům i nadále, sjezdy do centra ale zůstaly uzavřené. Pařížané mohli využít slevy na parkování dosahující až 40 procent, i nadále pak fungovala hromadná doprava, záchranářské vozy, taxíky i turistické autobusy.

Opraváři, lékaři, hendikepovaní, ale i lidé vracející se z víkendu mohli do Paříže vjet, policistům ale museli ukázat předem získané povolení. Pokud by ho neměli, zaplatili by pokutu ve výši 135 eur (asi 3 500 korun).

Část historického centra včetně bulváru Champs-Elysées pak zůstala autům zcela uzavřená a proměnila se v pěší zónu. Na řadě míst v centru pak mezi 11. a 18. hodinou, kdy zákaz aut platil, bylo více kol než automobilů.

Dny bez aut proběhly například i v Bruselu a 35 dalších belgických městech.

Obchodníci se omezení dopravy obávají

Jak ale slíbila v kampani starostka Anne Hidalgová, zákazy vjezdu aut by měly být v budoucnu v části Paříže natrvalo. „Jsem odhodlaný realizovat program, kvůli kterému nás Pařížané a Pařížanky zvolili,“ citoval deník Le Parisien náměstka Belliarda.

Už v květnu radnice oznámila, že už v roce 2022 hodlá zavést v historickém centru města zónu s omezenou dopravou. Vyhnat tranzitní dopravu plánuje ze čtyř centrálních obvodů a v severní části bulváru Saint-Germain (5., 6., a 7. obvod).

Květnové oznámení tohoto plánu ale vyvolalo značné ohlasy, zdaleka ne všichni Pařížané se s tímto záměrem ztotožňují. Hidalgová, která tento měsíc oznámila kandidaturu do Elysejského paláce, proto nejspíš ambiciózní plán o rok odloží. Kontroverzní rozhodnutí by jí mohlo v očích některých voličů uškodit. Jisté ale je, že její spojenci z řad Zelených se plánu na zlepšení pařížského ovzduší nevzdají.

Proti jsou ale tisíce obchodníků a řemeslníků, kteří centrem projíždějí každý den, stejně jako obyvatelé žijící podél Seiny. Přes léto proběhlo mezi zástupci radnice a organizace Marais Paris, jež sdružuje obchodníky z historického centra města, hned několik schůzek. „Nejsme pro každé auto, ale nechceme, aby se Paříž stala městem jen pro pěší,“ řekl serveru Sortir à Paris Patrick Aboukrat, šéf Marais Paris.

Zatímco čtyři centrální obvody budou muset se zákazem aut počkat do roku 2023, už v příštím roce se auta nedostanou na kopec Butte de Montmartre, uměleckou čtvrť, kde leží slavná bazilika Sacré Coeur. Serveru Actu Paris to potvrdil starosta 18. pařížského obvodu Éric Lejoindre, podle něhož by zavedení pěší zóny mělo pomoci k zapsání čtvrti na Seznam světového dědictví UNESCO.

Reklama

Doporučované