Hlavní obsah

Nehod na vodě a utonutí přibylo. Můžou za to deště a alkohol

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Reklama

Počet plavebních nehod se letos proti loňsku zdvojnásobil na 21, z toho čtyři byly závažné. Všechny závažné incidenty, které doprovázelo zranění nebo utonutí, se týkaly vodáků.

Článek

„Čím je letošní rok výjimečný, je počet utonutí vůdců a posádek na lodích bez vlastního strojního pohonu,“ řekla ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová. Za nárůstem proti loňsku podle ní stojí i fakt, že letos bylo více vody v řekách kvůli dešťům.

Celkový provoz na vodě byl srovnatelný s loňskem, i když přibylo 555 malých plavidel na celkových 19 300 a o 2000 na 95 000 se zvýšil počet vůdců malých plavidel. Důvodem byla omezení kvůli koronavirové epidemii. Dlouhodobý průměr počtu nehod se pohybuje mezi deseti a 30 incidenty ročně.

Podle ministra dopravy Karla Havlíčka je obecným rysem velké části problémů alkohol. Připomněl, že ČR má nulovou toleranci alkoholu i na vodě. Plavební správa pro vůdce plavidel připravila mobilní aplikaci, která obsahuje mapy splavných vodních toků, aktuální stav i dopravní omezení. Zatím je dostupná pro mobily s Androidem.

Havlíček doplnil, že nalezl společnou řeč s Ministerstvem životního prostředí při přípravě plavebního stupně na dolním Labi v Děčíně, konkrétní údaje neuvedl. Stavba jezu se odkládá už několik let, vláda ho přitom má mezi programovými prioritami. Projekt, který by podle rejdařů výrazně zvýšil splavnost Labe, brzdí především spory kvůli jeho vlivu na okolní krajinu.

Podle Havlíčka pokročila i příprava studie proveditelnosti kanálu Kožle-Ostrava, který je součástí plavební trasy Dunaj-Odra-Labe. České vlády se možnou stavbou kanálu zabývaly od 90. let, ale zatím bez konkrétních výsledků. Současný projekt má řadu odpůrců, zejména z řad ekologů, naopak jeho propagátorem je prezident Miloš Zeman.

Reklama

Doporučované