Hlavní obsah

Největší česká stopa v Africe za 50 let. Firma převzala už druhé letiště

Foto: Architektonická kancelář Borci, Seznam Zprávy

Budoucí podoba letiště v Ourossogui-Matam v Senegalu.

Reklama

Češi budují v africkém Senegalu několik letišť. První už dokončují, teď firma Transcon ES přebrala druhé. Jde o největší českou byznysovou stopu za poslední půlstoletí.

Článek

Na letišti v senegalském Saint-Louis dokončují Češi runway a letištní povrchy. Zároveň začíná firma Transcon ES budovat terminál a hangáry pro techniku. Je to největší česká stopa v Africe za posledních padesát let.

Článek si také můžete pustit v audioverzi.

Stavební práce začaly i na dalším letišti ve městě Ourossogui-Matam. Projekt modernizace pěti regionálních letišť, od kterého si senegalská vláda slibuje rozvoj dopravy i cestovního ruchu, bude stát podle odhadů 151 milionů eur.

Hasičské nákladní vozy bude dodávat kopřivnická Tatra s nástavbou pocházející od THT Polička.
Ilja Mazánek ml., ředitel zastoupení Transcon ES

Česká firma Transcon Electronic Systems působí v projektu v roli generálního kontraktora. Systém modulárních letišť sama vyvinula, zároveň jej doplní o vlastní světelné a řídicí systémy pro letový provoz. Projektu se ale účastní i další firmy z Česka a Slovenska. Za senegalskou stranu je pak hlavním partnerem přímo tamní Ministerstvo turistiky a letecké dopravy.

+1

„Moduly pro budovu terminálu pro pasažéry a hangáry pozemní techniky jsou vyráběny v závodě vizovické společnosti Koma Modular. Hasičské nákladní vozy bude dodávat kopřivnická Tatra s nástavbou pocházející od THT Polička. V projektu máme i řadu česko-slovenských partnerů. Moduly kontrolní věže se např. kompletují v závodě MSM v Banské Bystrici. Integraci radionavigačních a radiokomunikačních technologií bude provádět náš dlouholetý spolehlivý česko-slovenský partner, společnost Techniserv,“ vyjmenovává pro Seznam Zprávy Ilja Mazánek ml., ředitel zastoupení Transconu ES v Senegalu.

Transcon tak chce navázat na historické byznysové úspěchy tuzemských firem v afrických zemích, přesněji na export investičních celků na klíč, v němž bývalé Československo vynikalo.

Jsou přesvědčení, že kromě mezinárodního renomé přinášejí takové projekty i vyšší přidanou hodnotu oproti individuálním subdodávkám.

„Investiční celky na sebe synergicky nabalují další českou produkci a otevírají jednodušší průnik na zahraniční trhy,“ míní Ilja Mazánek ml.

Transcon ES

Společnost založil v roce 1990 Vladimír Drábek st., nyní je jejím majitelem a generálním ředitelem Vladimír Drábek ml.

Věnuje se mmj. osvětlením letišť a heliportů, napájecím a monitorovacím systémům, modulárním stacionárním i mobilním typům letišť a heliportů.

V oboru letištních technologií patří mezi pět nejvýznamnějších firem na světě. Modernizace letišť v Senegalu je pro ni dosud největším projektem. Jde také o největší český projekt v subsaharské Africe.

Senegalská vláda usiluje o přestavění a modernizaci svých letišť už více než patnáct let, před čtyřmi lety se dohodla se severomoravským Transconem. Češi se svým projektem přeskočili zájemce z Francie, Číny, Turecka i Saúdské Arábie.

Během posledních dvanácti pandemických měsíců se podařilo dokončit vzletové a přistávací dráhy v Saint-Louis. Původní podoba letiště přitom pamatuje ještě koloniální éru, v provozu je od roku 1927, Saint-Louis bývalo také hlavním městem této západoafrické země.

České aktivity v Senegalu

„Pandemie covidu-19 ztížila logistiku a výrobu a během první vlny v roce 2020 i zpomalila komunikaci, kdy jsme určitou dobu byli odkázaní pouze na komunikaci ve virtuálním prostoru, když byl Senegal zcela uzavřen lidem přijíždějícím ze zahraničí, což je s ohledem na charakter afrických trhů velmi náročné,“ popsal Ilja Mazánek ml. s tím, že první dvě letiště stihnou dokončit do 18 měsíců od začátku prací.

„V průběhu května a června jsme z Česka dovezli první moduly, ze kterých v nejbližších měsících vznikne budoucí terminál pro pasažéry a hangáry pro pozemní techniku, včetně vozidel hasičů. V nejbližší době odesíláme do Senegalu moduly kontrolní věže a radiokomunikační zařízení. Na přejímku pak čekají další technologie, například světlo-technické systémy jako návěstidla, znaky a řídicí software pro světelné a další letištní systémy,“ popsal Ilja Mazánek ml.

Právě teď se těžká technika pouští do prací v Ourossogui-Matam na východě země. Na místě budoucího letiště nyní stojí jen dvě menší budovy a větrný rukáv. V polovině června tam přijel stavbu osobně zahájit prezident Senegalu Macky Sall.

Transcon spolupráci se senegalskou vládou i českými diplomaty v Dakaru chválí. „Musím velmi ocenit nemalý příspěvek a nasazení pana velvyslance Miloslava Machálka a jeho zástupkyně, kteří nám nesmírně pomáhají,“ uvedl Ilja Mazánek ml. pro SZ Byznys.

Modernizace letišť v Senegalu

Jde o kompletní modernizaci pěti regionálních letišť, která se nacházejí ve správních městech jednotlivých regionů. Vláda v Senegalu si od ní slibuje vybudovat v zemi tranzitní letecký uzel pro západní Afriku.

Saint-Louis

město na seznamu kulturního dědictví UNESCO, vyhledávaná turistická destinace, která by se v budoucnu měla rovněž stát logistickou základnou pro těžbu ropy v senegalských vodách Atlantského oceánu,

Ourossogui-Matam

souměstí v řídčeji obydlené polopouštní oblasti na severovýchodě země při hranicích s Mauretánií, která je centrem těžby fosfátů,

Tambacounda

význačný dopravní uzel v zemi,

Kédougou

neoficiální hlavní město senegalského těžebního průmyslu,

Ziguinchor

vstupní brána do turisty oblíbeného regionu na jihu země.

Zdroj: Transcon ES

Reklama

Související témata:

Doporučované