Největší dinosaurus všech dob Patagotitan měřil 37 metrů

Největší dinosaurus Patagotitan mayorum žil před 100 miliony letVideo: Museo paleontologico Egidio Feruglio, AP, Ruptly

Paleontologové objevili kostru Patagotitana už roce 2012, popsali a pojmenovali ho ale až nyní.

Vedle něj vypadá obávaný predátor Tyrannosaurus rex jako trpaslík. Dinosaurus Patagotitan mayorum je nově největším ještěrem všech dob.

Paleontologové jeho kostru objevili už v roce 2012 v Patagonii na jihu Argentiny. Zcela ho ale popsali a pojmenovali až nyní ve vědeckém časopise Proceedings of the Royal Society B. Dosud největším popsaným dinosaurem byl Argentinosaurus.

„Porovnáváním tvaru a velikosti každé kosti jsme si všimli rozdílné struktury kostry, což nám ukázalo, že se jedná o jiný druh,” řekl Diego Pol z týmu vědců, kteří se podíleli na vykopávkách a dinosaura popsali.

Patagotitan patří mezi sauropody, konkrétně do nadčeledi titanosaurů, největších suchozemských živočichů v celé historii. Nalezený exemplář měřil 37 metrů na délku, vážil 76 tun a žil asi před 100 miliony let. Dnes je vystavený v newyorském muzeu a je tak obrovský, že jeho hlava trčí z výstavní místnosti na chodbu.

Záhadou pro vědce zůstává, jak mohl Patagotitan a další titanosauři dorůstat tak obrovských rozměrů. Pravděpodobně za tím stál rozmach krytosemenných rostlin, které poskytovaly býložravcům neomezený přísun potravy.