Hlavní obsah

Největší hospodská klasika podražila o 14 procent

Foto: Shutterstock, Shutterstock.com

Ilustrační foto

Reklama

Data společnosti Storyous ukázala, o kolik české hospody za dva roky zvýšily ceny. U populárního „smažáku“ vyskočily ceny o 14 procent, ale víc zákazníci připlatí prakticky za každou položku z menu.

Článek

Ceny v restauracích podle dat společnosti Storyous za poslední dva roky vzrostly. Například smažený sýr zdražil o zhruba 14 procent. Zatímco v roce 2019 si ho hosté mohli dopřát v průměru za 118 korun, momentálně se na jídelních lístcích objevuje za průměrnou cenu 135 korun.

Burgery jsou oproti předloňsku dražší o deset korun, u hranolek se zvedla průměrná cena o tři koruny. Čtyři koruny si lidé připlatí za cappuccino, o dvě koruny více než v roce 2019 zaplatí za pivo. Vyplývá to z dat Storyous pro ČTK. Společnost dodává do restaurací technologie a pokladní systémy, spolupracuje se zhruba 3500 podniky.

Pozvolné zdražování je podle dat Storyous způsobeno především následky protiepidemických opatření.

„Restauracím vznikly velké finanční ztráty. Provozovatelé se snaží zajistit existenci a obnovit zisk, s čímž souvisí i zvedání cen,“ řekl obchodní ředitel společností Storyous a SaltPay Jan Kosek. Zvyšuje se ale také cena potravin a dodavatelských služeb, což má podle něj na zdražování také vliv.

Lidé se do stravovacích zařízení podle Storyous zatím nevrátili v takové míře jako loni. Restaurace sice evidují vyšší počet přijatých plateb za den oproti roku 2019, ve srovnání se stejným obdobním loňského roku jich je v součtu o dvě procenta méně.

„I přesto, že přijatých plateb je letos méně než v loňském roce, vzrostla zato jejich hodnota. Červencová data vykazují nárůst o 9,6 procenta oproti stejnému období v loňském roce, a o celých 18 procent oproti údajům z roku 2019,“ uvedl dále Kosek.

Z dat Storyous dále vyplývá, že po letošním rozvolnění restrikcí otevřelo o pětinu podniků méně než kolik jich fungovalo před pandemií v roce 2019.

Reklama

Doporučované