Hlavní obsah

Největší turistická atrakce na Moravě se rozšiřuje, okolní obce marně volají po dálnici na Vídeň

Pálava láká nejvíc turistů na Moravě, ale zároveň region stále silněji tíží nedořešená dálnice.Video: Markéta Kunclová, Tomáš Svoboda , Seznam Zprávy

 

Reklama

Řidiče na D52 mezi Brnem a Vídní příští rok čekají kromě zdržení v objížďkách také dva provizorní mosty.

Článek

Pasohlávky na Brněnsku mají podle oficiálních údajů 719 obyvatel. Jen málokteré sídlo v Česku však denně díky turistům nabobtná tak, jako obec u Novomlýnských nádrží.

V jejím katastru leží nejnavštěvovanější atrakce na Moravě. Místní akvapark se čtrnácti bazény loni navštívilo téměř 800 tisíc lidí. Areál rozléhající se na ploše šesti hektarů se se do dvou let rozšíří o polovinu. V obci s jedním z největších autokempů v republice mají také do sedmi let začít růst velké čínské lázně.

V zábavním parku příští rok v létě stavbaři postaví největší tobogán v pevninské Evropě, areál se rozrostl o další patro. Otevírá v něm Wellness Pálava s výhledem na vinice a Novomlýnské nádrže. „Do celkové modernizace investujeme čtvrt miliardy korun, což je největší částka za šest let provozu,“ uvedl marketingový ředitel Aqualandu Moravia Tomáš Svoboda.

V saunovém světě, který pojme najednou až sto lidí, se návštěvníci osvěží také v zasněžované jeskyni. Je to vůbec první podobné zařízení v Česku. „Věříme, že přilákáme další nové návštěvníky, což se ukazuje už v prvních dnech provozu,“ doplnil Svoboda.

Jenže zatímco atrakce táhne nové zákazníky, na okolní obce rok od roku tíživěji dopadá chybějící dálnice mezi Brnem a Vídní. Nedokončená spojnice dvou měst vede jen několik desítek metrů od zábavního parku. „Počítáme se stovkami nových parkovacích míst a výhledově i s parkovacím domem,“ naznačil Svoboda, jak bude park reagovat na nové návštěvníky.

Na nedokončené dálnici D52 leží také Mikulov, lákající milovníky víny a historie z Česka i okolních zemí. „Za deset let se intenzita dopravy velmi zvýšila. Mikulovem denně projede až třicet tisíc aut,“ sdělil tamní starosta Rostislav Koštial (ODS).

Politici dvě dekády slibují chybějící úseky D52, jenže od roku 1996 se na dálnici nekoplo do země. Také loni premiér Andrej Babiš (ANO) s tehdejším ministrem dopravy Danem Ťokem slibovali, že se obchvat Mikulova začne stavět v roce 2020.

Nyní Ředitelství silnic a dálnic opět přiznalo odsun o další roky. „Pokud se podaří vypořádat všechny námitky, lze počítat se zahájením prací na přelomu let 2021 a 2022,“ uvedl mluvčí silničářů Jan Studecký.

Od roku 2010 přípravu stavby šestkrát zdrželi ekologičtí aktivisté. Silničáři dostali územní rozhodnutí na stavbu loni v září, kvůli třinácti odvoláním ekologických spolků však nenabylo právní moci. „Čekáme na rozhodnutí odvolacího orgánu, kterým je jihomoravský krajský úřad. Územního řízení se účastní mimo jiné deset spolků a nevládních organizací, které jsou proti výstavbě D52, z nichž nejhlasitější odvolatelé jsou spolky Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu a Voda z Tetčic,“ dodal Studecký.

Špatná dopravní situace bude ještě horší příští rok od března. Kvůli havarijnímu stavu na tahu do Vídně půjde k zemi most přes Novomlýnské nádrže. Řidiči zamíří na objízdné trasy vedoucí přes menší silnice a obce.

Trasa ještě není oficiální, nicméně bude podobná jako při loňské několikadenní uzavírce. Ve směru na Vídeň řidiči pojedou přes Novou Ves, Drnholec, Novosedly, Dobré Pole a Březí. Z Rakouska zamíří na Dolní Dunajovice, Brod nad Dyjí, Pasohlávky a Novou Ves. „Z logiky věci bohužel není moc jiných možností. Pokud bychom zvolili vzdálenější trasy, třeba přes D2, obávám se, že by si řidiči přes navigaci stejně našli tyto cesty,” uvedl už dřív náměstek jihomoravského hejtmana Roman Hanák (ČSSD).

Okolní obce se obávají nadměrného hluku, popraskaných domů i poničených silnic. „Navíc komunikace ze strany silničářů není dostatečná,“ postěžoval si například starosta Dolních Dunajovic Vít Záboj (Dobrá volba pro Dunajovice). Podle něj stále chybí oficiální informace a není jasné, jak budou místní řešit případné škody na domech vzniklé průjezdem těžkých nákladních aut.

Jak zjistil Seznam, šoféry čeká na objížďkách ještě jiná výrazná komplikace. ŘSD totiž počítá se dvěma provizorními mosty, tzv. „mamuty“. Podobný nyní řidiči přejíždějí na Novomlýnské nádrži. Provizorní konstrukce žádá maximálně dvacetikilometrovou rychlost a ve špičkách se tam tvoří kolony. „Ano, uvažujeme o dvou podobných místech na objízdných trasách,“ potvrdil Studecký.

Omezení se pravděpodobně dotkne mostu nedaleko Brodu nad Dyjí. „Slyšeli jsme o tom, ale oficiální informaci nemám. To se ptejte jinde. Samozřejmě bude příští rok problematický, musíme vydržet,“ nechal se slyšet starosta Brodu nad Dyjí Petr Kolaja (NK).

Po objízdných trasách budou řidiči jezdit minimálně do konce listopadu příštího roku.

Reklama

Doporučované