Hlavní obsah

Nejvyhledávanější čeští politici. První místo nepřekvapí, skokanem je Šlachta

Foto: vlada.cz

Andrej Babiš (ANO) je nejčastěji vyhledávaným politikem na internetu, jeho vládní kolega Jan Hamáček (ČSSD) naopak patří k méně hledaným.

Reklama

Andreje Babiše (ANO), Ivana Bartoše (Piráti) a Roberta Šlachtu (Přísaha) vyhledávali z politiků lidé na internetu nejvíce. Ukazuje to analýza agentury Advisio na základě dat o vyhledávání od společnosti Seznam.cz.

Článek

Premiér Babiš v hledanosti nad ostatními politiky velmi výrazně vede, přestože si v porovnání se stejným obdobím minulý rok pohoršil o třetinu a Bartoš se Šlachtou jeho náskok o něco stáhli.

Více než v roce 2020 se zájmu české internetové populace těšila i předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová a lídr SPD Tomio Okamura. Jména ostatních předsedů politických stran a hnutí nejsou v tomto ohledu tak frekventovaná, nejméně vyhledávaným předsedou parlamentní strany byl pak Vojtěch Filip (KSČM).

Analýza Advisio

Analýzu zpracovala digitální marketingová agentura Advisio na základě dat od Seznam.cz. Vyhledávání, které alespoň jednou měsíčně využije každý druhý Čech. Sledované období bylo od března do první poloviny srpna za letošní a minulý rok. Analýza se zaměřila na všechny předsedy a předsedkyni politických stran a hnutí, které se v předvolebních průzkumech pohybují nad pětiprocentní hranicí.

Agentura uvádí, že nepracuje pro žádný politický subjekt.

„Pokud se podíváme na data hledání jen za letní prázdniny, tak hlavně nyní v srpnu lze opět pozorovat zvýšený zájem o osobu Andreje Babiše, zřejmě i v důsledku jeho intenzivní kontaktní kampaně,“ komentuje výsledky analýzy ředitel agentury Advisio Jiří Komár.

„Stabilní pozici na druhém místě si drží Ivan Bartoš. Jako skokan roku by se dal nazvat Robert Šlachta, zájem o něj letěl od jara nahoru skutečně raketovým způsobem, až teď v srpnu začíná polevovat,“ dodává Komár. Šlachta o plánu založit politický subjekt informoval letos v lednu, předsedou hnutí se stal v červnu.

Ve srovnání se stejným obdobím v minulém roce vyhledávají čeští uživatelé internetu výrazně častěji Pekarovou Adamovou (nárůst o 179 procent) a také Okamuru (o 103 procent více).

V meziročním srovnání se naopak propadla frekvence hledání současného předsedy vlády Andreje Babiše (o 33 procent) a také ministra vnitra Jana Hamáčka (o 16 procent). Také o 15 procent méně měli lidé na internetu zájem o jméno předsedy komunistů Vojtěcha Filipa.

U většiny politických stran a hnutí jde s blížícími se volbami pozorovat zvýšený zájem. V meziročním srovnání kleslo vyhledávání ODS (o 11 procent) a KDU-ČSL (o 9 procent), zřejmě i v důsledku vytvoření koalice Spolu. „Tu si lidé na internetu vyhledávají na úkor hledání jejích jednotlivých členských stran, tedy ODS, TOP 09 a KDU-ČSL,“ přibližuje analýza.

Výrazný nárůst naopak zaznamenala SPD a také Piráti, které si česká internetová populace vyhledávala nejvíce. Lidé se často zajímali i o Šlachtovu Přísahu a vládní stranu ČSSD. Naopak jejího koaličního partnera hnutí ANO lidé vyhledávali méně v průběhu obou sledovaných období.

Analýza ukazuje také nejčastější slova, která lidé ve spojení s danými politiky či politickými stranami vyhledávali. Ukazují tak, v jakém období se o ně uživatelé internetu více zajímali.

„ČSSD tak třeba výrazně pomohl její dubnový sjezd, ve spojení s SPD zase lidé hodně hledají sousloví Český jarmark, což je součást jejich letní volební kampaně. U Pirátů uživatele internetu hodně zajímá volební program či například životopis jejich hodně viditelného představitele Mikuláše Ferjenčíka. U ODS lidé v poslední době ve spojení se značkou strany hledají častěji jméno Jan Skopeček než Petr Fiala,“ vysvětluje spojení Komár.

Naopak jméno Andreje Babiše si lidé často hledali dohromady s jeho imitátorem Petrem Jablonským. Zájem přímo o osobu premiéra byl až na druhém místě.

Lidé v souvislosti s politiky však hledají i velmi osobní informace. „Předsedkyni TOP 09 Markétu Pekarovou Adamovou asi překvapí, že její příjmení je často hledáno společně s adjektivem ‚nahá‘. Méně překvapivě byla hojně vyhledávána v souvislosti s vyjádřeními ke kauze Feri. U Tomia Okamury oproti tomu lidi hodně zajímal jeho nový dům. To vše je realita českého internetu,“ shrnuje výsledky Komár.

Reklama

Doporučované