Nejvýkonnější počítač světa našel látky proti novému koronaviru

Superpočítač Summit má pomáhat se světovými problémy.

K pomoci proti novému koronaviru byl povolán nejvýkonnější superpočítač na světě. Summit od společnosti IBM našel 77 potenciálních látek, které by mohly zablokovat množení viru SARS-CoV-2. Látky nyní musí projít fází experimentů.

Nový virus Sars-CoV-2 se neuvěřitelnou rychlostí šíří po celém světě, a tak vědci povolali na pomoc s šířící se pandemií šampiona v těžké váze mezi počítači. IBM stiskla pomyslné startovací tlačítko na nejvýkonnějším superpočítači na světě.

Výpočetní stroj nese název Summit a dostal za úkol najít látky, které pomohou s bojem proti nemoci COVID-19. V rámci několika tisíc simulací objevil Summit 77 slibných kandidátů. Vědci z Oak Ridge National Laboratory zveřejnili výsledky ve vědeckém magazínu ChemRxiv.

Dny místo měsíců

Stavba Summitu byla zadána v roce 2014 americkým ministerstvem energetiky. Účel byl jasný. Summit bude řešit nejpalčivější problémy lidstva. Výkon počítače dosahuje neuvěřitelných 200 petaflops. Flops jsou jednotky výpočetního výkonu a předpona peta představuje patnáct číselných řádů. Neboli tento superpočítač dokáže za vteřinu provést 200 biliard operací a díky tomu analýza trvala pouze dva dny oproti běžným několika měsícům, vysvětlil jeden z vědců.

Podobného výsledku se dá dosáhnout i s laptopem, jen se musí jeho výpočetní kapacita zvýšit více než milionkrát. Superpočítač Summit ale neřeší pouze problémy okolo světové pandemie. V minulosti pomáhal vyvíjet metodu na rozpoznání Alzheimerovy nemoci, předvídá extrémní počasí spojené s klimatickou změnou nebo vymýšlel, jak by mohlo lidstvo přistát na Měsíci. Summit přitom pochází z dvojčat. Jeho sourozenec Sierra se specializuje na tajné vojenské výpočty okolo jaderných zbraní.

Pouze začátek

Virus infikuje hostitelské buňky vložením svého genetického materiálu pomocí proteinového hrotu na jeho špičce. Summit hledal látky, které by teoreticky mohly obalit tento hrot a zamezit tak dalšímu rozmnožování viru. Tým vědců vytvořil model hrotu pomocí čínské studie z letošního ledna a Summit poté simuloval to, jak budou jednotlivé látky reagovat. Z osmi tisíc látek identifikoval superpočítač 77 malých molekul, které také seřadil podle toho, jak slibné se zdají.

Vědci nyní chtějí nechat Summit znovu simulovat, protože byl tento měsíc publikován detailnější rozbor hrotu nového koronaviru. To je bohužel ale prozatím vše, s čím superpočítač nyní může pomoci. Teď musí přijít na řadu experimenty a testy, jež zjistí, které látky jsou nejlepší.

„Naše výsledky neznamenají, že jsme přišli s léčbou koronaviru,“ upozorňuje v prohlášení Jeremy Smith, ředitel Oak Ridge Laboratory Center. „Doufáme, že naše výsledky pomohou budoucím studiím a poskytnou jakýsi základní kámen, který využijí vědci ve svých experimentech k dalšímu prozkoumání těchto látek,“ dodal.