Hlavní obsah

Německu hrozí vlna insolvencí. Může se přelít i do Česka

Foto: Pixabay.com

Ilustrační fotografie.

Reklama

V případě, že se německá ekonomika rychle nezotaví z propadu způsobeného koronavirovou krizí, může dojít k insolvenci desetitisíců tamních firem. Takový masakr by zpomalil oživení i v Česku.

Článek

V prvním pololetí se zatím počet firemních insolvencí v Německu překvapivě snížil o zhruba osm procent na 8900 případů. Podle analytiků stojí za tímto poklesem rozsáhlá státní opatření na podporu podniků zasažených koronavirovou krizí a také odklad povinného hlášení insolvencí do konce září.

Jenže podle společnosti Creditreform si německá vláda jen koupila několik měsíců času navíc a vlna insolvencí se prožene německou byznysovou krajinou na podzim.

Krachy německých podniků se však negativně odrazí také na kondici českého hospodářství. Do Německa totiž míří třetina našeho exportu a je jedním z největších tuzemských obchodních partnerů. „Němci jsou pro nás důležitými investory a vytvářejí tady pracovní místa. České firmy jsou subdodavateli německých firem, nebo jsou jejich obchodními partnery,“ vysvětluje viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.

Podle něj by mohl větší počet insolvencí německých firem znamenat útlum jejich investic v Česku a ztrátu pracovních míst pro Čechy v těchto firmách.

Nemusí to být jen problém

Insolvencí německých společností by podle něj mohly některé české firmy využít. „Pokud by se insolvence týkaly přibližně stovek firem v oblasti e-commerce, asi na českou ekonomiku příliš dramatický dopad mít nebudou, spíše naopak. Bude to příležitost k expanzi na německý trh pro firmy jako jsou Rohlík nebo Alza,“ říká Špicar.

Naopak krach firem z oblasti automobilového průmyslu by mohl Česku zasadit tvrdou ránu. „Česka se bude týkat vše, co se týká automobilového průmyslu. Asi se nedá předpokládat, že by krachovaly velké automobilové koncerny, ale asi budou krachovat jejich dodavatelé, protože poptávka bude menší,“ popisuje hlavní ekonom investiční skupiny Natland Petr Bartoň.

To, že by se krach společností z oblasti automobilového průmyslu Česka výrazně dotkl, potvrzuje i Špicar. „Mohl by to být problém, protože by insolvence zasáhly obor, který zrovna s Německem velmi intenzivně spolupracuje a tvoří páteř českého průmyslu, která je klíčová pro celou českou ekonomiku,“ říká.

Kvůli insolvencím v Německu může dojít ke snížení poptávky i po českých výrobcích. „Do Německa nevyvážíme spotřební zboží, které by se tam vyloženě prodávalo, ale odebírají ho od nás firmy. České společnosti jsou německými subdodavateli a došlo by ke snížení poptávky,“ říká Bartoň. Týká se to především výroby součástek a pohonů.

Bankroty nepřijdou, pokud ekonomika naskočí

Creditreform nadále vychází z toho, že po vypršení odkladu se počet insolvencí výrazně zvýší. „Této vlně insolvencí by se zabránilo pouze v případě, že by se dotčeným podnikům do té doby podařilo dopady krize překonat a znovu se stabilizovat,“ uvedla firma. Dodala však, že o takovémto scénáři, ve kterém by po prudkém ekonomickém propadu následovalo rychle oživení, lze vzhledem k rozsahu hospodářské recese pochybovat.

Německé ministerstvo hospodářství uvedlo, že zotavování německé ekonomiky z útlumu způsobeného šířením koronaviru bude pomalé. „Dopady koronavirové pandemie stáhly německé hospodářství do hluboké recese,“ uvedlo ministerstvo. „Proces oživení ve druhé polovině roku a dál bude jen pozvolný a potrvá delší dobu,“ upozornilo.

Reklama

Doporučované