Hlavní obsah

Nerozumíte přes roušku? Tahle zesiluje hlas a překládá do osmi jazyků

Foto: Donut Robotics

Chytrá rouška C-Face Smart.

Reklama

Co planetu zaplavila nákaza koronavirem, technologické firmy dělají, co můžou, aby svými vynálezy přispěly k boji proti ní. Další vylepšení neminulo ani ochranu, co je s námi od startu. Rouška už dřív dostala zip. Teď je i chytrá.

Článek

V momentě, kdy se v Česku objevili první nakažení a zjistilo se, že ve státních hmotných rezervách a vesměs nikde není dost ochranných pomůcek, vlna solidarity zásobila Čechy rouškami z vlastních rukou podle návodů a rad nebo šicích strojů v pojetí těch zručnějších. Podobně na tom byly ale i ostatní země.

V samém úvodu první vlny se na trendy módu obličejových masek ještě nehrálo. Netrvalo však dlouho a do šití se pustily také oděvní firmy. Někteří lidé si tak i brzy začali dávat záležet, čím si svůj nos a ústa zakrývají.

Jak psaly Seznam Zprávy třeba na začátku května, jeden řecký restauratér v Německu přišel s rouškou, která kvůli stravování měla zip. Technologičtí fajnšmekři se zase pustili do ozvláštňování pomocí LED diod reagujících na hlas. Převážně šlo ale o individuální výjimky.

Foto: Donut Robotics

Chytrá rouška C-Face Smart.

Jak mluvit lépe při větší vzdálenosti?

Japonskému start-upu Donut Robotics se však trh s dennodenně používanou proprietou zdál stále ještě nenasycený, a tak se rozhodl zapracovat a vytvořit chytrou roušku. High-tech vylepšení standardní pokrývky obličeje je designované tak, aby umožnilo lepší komunikaci, ale zároveň i dodržování sociálního distancování.

Princip fungování se zdá být z popisu serveru CNN jednoduchý: chytrá rouška C-Face Smart je propojená s aplikací, do které umí přepsat to, co se do ní řekne, zároveň slova člověka přeložit do osmi jiných jazyků a následně je přehrát zesíleným hlasem. Má to ale velký háček.

Háček: chytrá rouška na „hloupou“

Chytrá obličejová maska se už od pohledu vyznačuje tím, že na její vnější straně jsou drobné otvory, které mají podle šéfa Donut Robotics sloužit pro lepší dýchání. Rouška bránící šíření koronaviru se totiž musí nosit pod ní.

Výkonný ředitel Taisuke Ono vysvětluje, že C-Face Smart jen zesiluje hlas, co by pod obyčejnou rouškou nemusel být slyšet, čímž umožňuje i dodržování větších vzdáleností. Bílý plast a silikon skrývá vestavěný mikrofon, který se umí spojit se smartphonem s aplikací pomocí Bluetooth až na deset metrů. Překlad mezi japonštinou a čínštinou, korejštinou, vietnamštinou, indonéštinou, angličtinou, španělštinou a francouzštinou je bonus navíc.

Kde se chytrá maska naučila mluvit?

Software chytré obličejové masky prý používá strojové učení vyvinuté za pomoci odborných překladatelů a je specializovaný na japonský jazyk. V plánu je nicméně i dosažení na mezinárodní trh.

Technologie je to podle šéfa Donut Robotics „lepší než u aplikací Google nebo jiných populárních rozhraní“. To je zatím ale dané také tím, že pracuje právě s japonštinou, zatímco ostatní aplikace se specializují spíše na překlad z angličtiny a naopak.

Na kolik vyjde a kdy se dostane za moře?

Taisuke Ono dodává, že zhruba 5000 až 10 tisíc chytrých roušek bude připravených pro distribuci v Japonsku k prosinci. Jeden kus se bude prodávat za 40 až 50 dolarů, tedy asi za 890 až 1100 korun, což je ovšem cena pouze za samotný C-Face Smart se zesilováním - aplikace bude za další příplatek, který firma zatím neupřesnila.

Do zámoří chce japonský start-up expandovat nejdřív v dubnu 2021. Podle CNN už má ale poptávku z Velké Británie a Spojených států, kde chce začít s crowdfundingovou kampaní na platformě Kickstarter. Vybírat peníze od veřejnosti koneckonců musel i na svůj rozjezd na domácí půdě.

Silná podpora veřejnosti

Původně byl totiž software součástí informačních robotů Cinnamon, které Donut Robotics ve spolupráci s iniciativou Haneda Robotics Lab testoval od roku 2017 na Mezinárodním letišti v Tokiu. Už tehdy se technologie vyznačovala svojí hlasitostí vhodnou do hlučných prostředí. Začátkem letoška ale při dalším vylepšování prototypu zasáhl koronavirus.

„Naráz nám docházely peníze, a tak jsme přemýšleli, co budeme dělat, abychom společnost udrželi v chodu,“ vysvětluje Taisuke Ono s tím, že projekt na letišti samozřejmě museli už jenom kvůli jeho samotnému uzavření také skončit.

Výzkumný tým japonského start-upu tak přišel s řešením - aplikovat software do produktu, který se za časů pandemie bude prodávat opravdu dobře. A jak píše server CNN, koronavirus odstartoval boom v prodejích obličejových masek, které jsou v řadě států povinné, i když třeba jen na konkrétních místech jako ve veřejné dopravě a uzavřených prostorách.

Donut Robotics tak na tamní crowdfundingové platformě Fundinno spustil v červnu kampaň na podporu svého nápadu a za 37 minut vybral až 265 tisíc dolarů, což je v přepočtu zhruba 5,9 milionu korun.

„Bylo to velice překvapivé, protože obvykle trvá získat takovou sumu asi tři nebo čtyři měsíce,“ vysvětluje Ono.

Ve druhém kole veřejného financování vybral japonský start-up dokonce více než dvakrát tolik, 539 tisíc dolarů. A právě tuto sumu hodlá použít pro dosažení na mezinárodní trh.

Pro zvětšení svých šancí začal spolupracovat i se společností z Tokia, která si však nepřála být jmenována. Donut Robotis začal fungovat z garáže ve městě Kitakjúšú z prefektury Fukuoka na ostrově Kjúšú v roce 2014.

Reklama

Doporučované