Hlavní obsah

Neumíme česky, zrušte rozsudek. Volkswagen se brání proti půlmiliardovému odškodnění pro Čechy

Volkswagen hraje u českého odvolacího soudu o 533 milionů.

Reklama

Německý koncern se snaží zvrátit rozsudek, že musí Čechům platit za aféru Dieselgate. První kolo prohrál „kontumačně“ – nereagoval na výzvu soudu, ať se vyjádří k žalobě.

Článek

Automobilce Volkswagen vážně hrozí, že v Evropě poprvé zaplatí opravdu tučné odškodnění kvůli emisní aféře Dieselgate.

A to rovnou řidičům v Česku – přes půl miliardy ve sporu, jestli jim falšování emisí způsobilo škodu.

Volkswagen na jaře nepravomocně prohrál první ze série tuzemských žalob. Ovšem málo vídaným způsobem: neposlal k Obvodnímu soudu pro Prahu 8 své vyjádření k žalobě a soupis navrhovaných důkazů. A prohrál tak – sportovně řečeno – kontumačně. Tedy aniž soud zkoumal podstatu kauzy.

Německý koncern se odvolal, jednání je nařízeno na čtvrtek. A Seznam zjistil, čím Volkswagen u odvolacího senátu argumentuje.

Zaprvé tvrdí, že soudní výzva, ať pošle k žalobě své stanovisko, mu nebyla správně doručená. Dokládá to evropskou judikaturou: dopis soud poslal do sídla německé společnosti v češtině, správně to prý ale mělo být v němčině.

Obvodní soudce Miloslav Sládek, který Volkswagen odsoudil k placení odškodnění, to ale už v březnovém prvoinstančním rozsudku odmítl. Podle soudce české právo nezná povinnost překládat účastníkům soudního řízení písemnosti do jejich jazyka. A když chtěla jedna z největších automobilek světa vědět, co se v dopisu píše, měla si ho podle soudce Sládka nechat přeložit.

„A proč jste si to nepřeložili?“

Obvodní soudce Sládek rozhodl na jaře takzvaným rozsudkem pro uznání. Tento institut lze použít, když strana sporu – tak jako Volkswagen – po výzvě soudu nereaguje. Což si soud může vyložit tak, že žalobu vlastně uznává.

Volkswagen se chce u odvolacího Městského soudu v Praze bránit tím, že pro rozsudek pro uznání nebyly zákonné podmínky. Podle Volkswagenu by museli vydání takového rozsudku navrhnout právníci řidičů. A to se nestalo.

První žalobu podali majitelé aut předloni v březnu.Video: Vojtěch Blažek

Tento případ je součástí několika žalob, které jménem tisíců českých majitelů vozů podala firma Safe Diesel. Sdružuje řidiče „dieselgateových“ vozů, kterých je v Česku asi 160 tisíc. Tedy automobilů, do nichž Volkswagen v minulých letech nahrával software, jenž rozpoznal laboratorní testování emisí. A výsledky měření falšoval.

Volkswagen u odvolacího soudu rovněž namítá, že takhle se není možné podle českých zákonů domáhat odškodnění: tedy že lidé uzavřou smlouvu s firmou, která je ve sporu zastupuje (a která si pak z vysouzené částky nechá podle smlouvy 25 procent).

Advokáti z kanceláře BBH, která firmu Safe Diesel zastupuje, ovšem opakují, že jejich postup je naprosto v pořádku.

Volkswagen věří, že vyhraje

V této žalobě požaduje peníze po Volkswagenu a Škodě Auto celkem 2 435 lidí. Škodu vyčíslili na 533 milionů (220 tisíc za jeden vůz). Škody Auto se však čtvrteční odvolací soud netýká: mladoboleslavská automobilka vyjádření k žalobě včas poslala.

Odvolací soud se vůbec nebude zabývat podstatou sporu – to znamená, jestli autům z aféry Dieselgate klesla na trhu cena, nebo jestli odstranění podvodného softwaru vede k vyšší spotřebě nafty, jak tvrdí řidiči-žalobci. Řešit bude jen to, jestli „kontumační“ rozsudek byl vynesený procesně správně.

V krajním případě se tak Volkswagenu může stát, že zaplatí půl miliardy jen kvůli administrativnímu pochybení.

„Víme, že odvolání Volkswagen AG bude úspěšné. Jsme přesvědčeni, že rozsudek bude zrušen a žaloba bude nakonec zamítnuta,“ uvedl před časem Jan Klíma, mluvčí společnosti Porsche Česká republika, která zastupuje v tuzemsku značku Volkswagen (s upozorněním, že „společnost Porsche Česká republika jako importér značek Volkswagen, Audi, SEAT a Volkswagen Užitkové vozy není stranou ve sporu, a k probíhajícím řízením se tedy nemůže vyjadřovat podrobně“).

Škodovka: Není důvod platit

Kromě této kauzy leží u českých soudů žaloby ještě zhruba dalších 3 500 lidí zastoupených firmou Safe Diesel. Dohromady se tak požadavek na odškodnění vyšplhal už na 1,3 miliardy. Ke zkoumání samotného nároku na odškodnění a míry poškození majitelů aut se soudy zatím nedostaly.

Zástupci řidičů připomínají, že vedení Volkswagenu se po vypuknutí aféry v roce 2015 k celosvětovému falšování přiznalo. Celkem automobilka vybavila podvodným programem 11 milionů aut. „Pokud někdo prohlašuje, že úmyslně porušil svoje povinnosti, a pokud se zjistí, že toto porušení povinností mělo škodné dopady, tak jsem přesvědčen, že soudy to uznají,“ uvedl už dříve František Honsa, advokát z kanceláře BBH, která ve sporu zastupuje majitele aut.

Škodovka už od podání první žaloby v roce 2017 říká, že k odškodňování není důvod. Mimo jiné proto, že automobilka loni nabídla řidičům, ať si nechají zdarma software přehrát.

„Provedení technického opatření nemá nepříznivý dopad na údaje o spotřebě paliva, emisích oxidu uhličitého, výkonu motoru, točivém momentu, emisích hluku, což prokázaly testy prováděné pro úřad, který pro vozy udělil typové schválení, i nezávislé testy v odborných automobilových titulech. Všechny vozy lze tak bez omezení před i po provedení technických opatření používat, zákazníkům nevznikla a s provozováním vozu nadále nevzniká žádná újma,” prohlásil tehdy Vítězslav Pelc, mluvčí Škody Auto.

Reklama

Související témata:

Doporučované