Hlavní obsah

Nová expozice na Křivoklátě představuje spojení Fürstenberků a Velké pardubické

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Mezi exponáty jsou na hradě k vidění třeba portrét Emila Egona Fürstenberga, žánrové fotografie z pardubických parforsních honů z konce 19.století, replika dresu prvního vítěze Velké pardubické George Sayerse a další zajímavosti.

Článek

Nová expozice na Křivoklátě představuje spojení Fürstenberků a Velké pardubické. Rod se výrazně zasadil o zachování hradu i založení slavného dostihu. Konkrétně Emil Egon Füstenberg v roce 1874 společně s hrabětem Maxmiliánem Ugartem vybrali dráhu a postavili trať u Pardubic pro reprezentativní český překážkový dostih inspirovaný dostihy ve Velké Británii. Kromě historických exponátů jsou na hradě nyní vystavené například i originály dresů vítězů Velké pardubické.

Emil Egon Füstenberg se narodil v roce 1825. „Byl mimořádně schopný jako hospodář a jeho vášnivou zálibou byly parforsní hony,“ uvedl kastelán Křivoklátu Petr Slabý, který trénuje několik dostihových koní. Kromě toho, že na koních jezdil, tak je i choval a právě i jeho odchovanci závodili v Pardubicích. Původ parforsních jízd, z nichž se vyvinuly dostihy, vychází z honů na lišku, při kterých také lovci překonávali různé přírodní překážky jako příkopy, živé ploty a podobně.

Mezi exponáty jsou na Křivoklátě k vidění například portrét Emila Egona Fürstenberga, žánrové fotografie z pardubických parforsních honů z konce 19.století, replika dresu prvního vítěze Velké pardubické George Sayerse, originální dresy několikanásobných vítězů Velké pardubické Josefa Váni, Václava Chaloupky a Jana Faltejska.

Fürstenberkům Křivoklát patřil do roku 1929, podle kastelána jej jeho restaurováním přivedli k záchraně. Poslední majitel Max Egon II. prodal hrad i s panstvím Československé republice. O osm let dříve rod prodal státu i zámek Lány, který se stal letním sídlem prezidentů.

První ročník Velké pardubické se konal 5. listopadu 1874. Letos se poběží její 131. ročník. Délka dráhy dostihu považovaného za nejtěžší na evropském kontinentu je 6900 metrů, jeho trasa se v minulosti několikrát měnila. Ze 31 překážek je nejznámější Taxisův příkop. V minulosti byly překážky opakovaně upravovány, důvodem bylo zvyšování bezpečnosti koní i jezdců. Také letos bude příkop u Taxisu změlčen, upraveny by měly být i další překážky.

Reklama

Související témata:

Doporučované