Hlavní obsah

Nová pravidla na české železnici. Změní se kvůli tomu i jízdní řády

Briefing ministra dopravy Karla Havlíčka po jednání pracovní komise ke zvýšení bezpečnosti železničního provozu.Video: ČTK, ČTK

 

Reklama

aktualizováno •

Ohlašovací povinnost a jízda na čas. To jsou nová opatření pro vlakovou dopravu, která mají zabránit dalším nehodám.

Článek

Od soboty budou pro vlakovou dopravu platit nová bezpečnostní opatření. Oznámila to v úterý Správa železnic. Hlavní změnou je především zavedení jednotného systému, kde strojvůdce má povinnost ohlásit, že projíždí dopravnou (stanice bez přítomnosti dopravního dispečera, kde se kříží vlaky, pozn. red.) za všech situací a čekat na pokyn dispečera, že může pokračovat dále.

Opatření se týká tratí se zjednodušeným řízením provozu podle předpisu D3, zkráceně dopravna D3, a dříve platilo pouze v některých místech. Nově tato ohlašovací povinnost platí pro všechna místa a všechny vlaky. Mimo jiné dispečeři nemohou tuto povinnost zrušit.

Takových tratí je v Česku osm desítek v délce 1700 kilometrů. Celkově železniční síť čítá 9,5 tisíce kilometrů.

„Nová úprava přináší zejména pro strojvedoucí pravidlo: Jsem s vlakem v dopravně D3 = musím se ohlásit dirigujícímu dispečerovi,“ píše se v tiskové zprávě Správy železnic.

Opatření se dotkne především strojvůdců a dispečerů. „Všichni strojvedoucí jsou o opatření a postupu informováni a mají příslušné pracovní pomůcky a podklady. Ohlašovací povinnost je běžná a zažitá věc a všichni strojvedoucí ji bez problémů ovládají,“ ujišťuje o bezproblémovosti opatření pro Seznam Zprávy tisková mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.

Od soboty je také nově zakázáno jezdit „s předstihem“. Vlaky tak budou muset jezdit přesně na čas a neopouštět stanici dříve, než je psáno v jízdním řádu. V tomto případě se jedná především o nákladní vlaky a vlaky neveřejné dopravy.

Samotné změny budou mít dopad na jízdní řády a čas jízdy, který se mírně prodlouží. Tiskový mluvčí Správy železnic Marek Illiaš Seznam Zprávám řekl, že se jedná například o tratě 064 a 076 - tedy z Mladé Boleslavi do Lomnice nad Popelkou a z Mladé Boleslavi do Mělníka. „Na těchto dvou tratích je dopad tohoto opatření závažnější než na ostatních tratích D3, proto jsme jej promítli i do jízdních řádů pro cestující. S dopravci byla tato změna řádně projednána. Na ostatních tratích D3 je dopad v zásadě marginální,“ vysvětluje Illiaš.

„Pokyny provozovatele dráhy jsou pro nás závazné,“ řekla Novotná z Českých drah Seznam Zprávám ohledně změn, které jsou nově zavedeny. „Provozovatelem dráhy je Správa železnic. Ta na železnici řídí provoz a sestavuje jízdní řády,“ vysvětluje Novotná.

Ministr dopravy Karel Havlíček po pátečním jednání pracovní komise ke zvýšení bezpečnosti železničního provozu uvedl, že nechá prověřit stav všech 24 300 železničních a silničních mostů v ČR. Na těch rizikových budou mimořádná opatření.

Ministerstvo také chystá zpřísnění dohledu nad strojvůdci, kteří mnohdy překračují limit pracovní doby. V novele drážního zákona, kterou by měla v září projednat Sněmovna, bude zaveden monitoring licencí strojvedoucích, který by měl odhalit skutečnou dobu práce u různých dopravců. Maximální délka směny má být 13 hodin bez zahrnutí režijní jízdy, doba odpočinku pak šest hodin. Novela by také měla umožnit odebrání licence při opakovaném projetí návěstidla.

Federace strojvůdců ČR nová opatření chápe a přijímá, ovšem pouze pro přechodnou dobu. „V zájmu zajištění bezpečnosti železničního provozu, ochrany zdraví a životů jeho účastníků je tedy neodmítáme. Nejedná se ovšem o systémová a definitivní řešení, tím bude až moderní traťové zabezpečovací zařízení,“ řekl ČTK mluvčí federace Libor Poláček.

Správa železnic zavedením nových opatření reaguje na červencovou nehodu u Perninku na Karlovarsku, kde se čelně srazily dva vlaky. Při nehodě zemřeli dva lidé, dalších 24 bylo zraněno. Příčiny nehody se zatím vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o chybu strojvedoucího jednoho ze spojů, který nepočkal ve stanici na protijedoucí vlak. Po nehodě stav tratí D3 kritizovali strojvedoucí, podle nichž nejsou tyto úseky dostatečně zabezpečeny a příliš se spoléhá jen na lidský faktor.

Reklama

Doporučované