Hlavní obsah

Nové Star Wars mají nejhorší tržby z trilogie i špatné kritiky. Proč?

Foto: Profimedia.cz, Profimedia.cz

Star Wars: Vzestup Skywalkera a Daisy Ridleyová.

Reklama

Ve všech ohledech až třetí. I tak by se dal Vzestup Skywalkera popsat. Co se týče nejvyšších tržeb na domácí půdě v otevíracím víkendu, uzmul si bronzovou medaili za celý letošní rok. Dostal ji ale také za samotný prosinec, ve kterém ho v prodejích lístků překonaly historicky už jenom právě předcházející díly z poslední trilogie. Jako její závěr tak skončil nejhůř. Podle šéfa Disney jde o „starwarsovské vyhoření”.

Článek

Finále ságy rodu Skywalkerů, jak se pokračování Star Wars rovněž přezdívá, se ale umístilo nejenom jako třetí ze závěrečné série v úvodních víkendových tržbách, ale také jako deváté, a tudíž vůbec poslední z celého hvězdného dobrodružství, pokud jde o hodnocení dílu.

První hvězdný díl, co nedostal „za A”

Magazín Business Insider píše, že zatímco na uznávaném agregátoru filmových recenzí Rotten Tomatoes je Vzestup Skywalkera se skóre kritiků 57 % jedním z nejhorších pokračování, marketingový průzkum firmy CinemaScore zaměřující se na otevírací víkendy ohodnotil film známkou B+, což z něj činí první kousek Star Wars ságy, který nedostal za A.

I přesto ale snímek v tržbách ve Spojených státech momentálně dominuje. Fanoušci i běžní diváci na domácí půdě už k neděli za lístky utratili odhadem 176 milionů dolarů, v přepočtu tedy asi čtyři miliardy korun.

Které filmy kralují letos a jaké v prosinci?

Za letošní rok si v USA lépe vedly už jenom Lví král se 191,7 milionu a Avengers: Endgame s 357,1 milionu dolarů. Oba filmy jsou taktéž ze stáje nynějšího mateřského studia Star Wars, zábavního konglomerátu Disney. Avengers navíc drží post nejvýdělečnějšího filmu vůbec.

V prvovíkendových tržbách byly za prosinec historicky výš už jenom zmíněné předcházející dva díly z poslední trilogie Star Wars – Poslední z Jediů (2017) s 220 miliony a Síla se probouzí (2015) se 247,9 milionu dolarů. Je tedy vidno, že vánoční měsíc ovládly v posledních letech a prozatím nepřekonatelnou příčku nasadily dárky od Disneyho produkční společnosti Lucasfilm založené Georgem Lucasem – duchovním otcem kultovní ságy.

Sedmý miliardový film pro Disneyho

Společnost Disney už v srpnu ohlásila, že se stala rekordním filmovým studiem s pěti v jeden rok uvedenými snímky, jejichž tržby přesáhly miliardu dolarů. Listopadové Ledové království 2 se stalo jejím šestým kouskem a podle CNN by Vzestup Skywalkera mohl být i přes smíšené reakce fanoušků, negativní reakce recenzentů a „slabý” otevírací víkend sedmou trofejí ve sbírce.

Vzestup Skywalkera: moc na ruku

V Lucasfilmu se s posledním dílem Hvězdných válek rozhodli, že po převzetí trilogie režisérem Rianem Johnsonem a jeho sporném druhém filmu s podtitulem Poslední z Jediů uzavřou všechny otázky, které si fanoušci pokládali už od otvíráku Síla se probouzí. K tomu si přivedli nazpět i režiséra prvního snímku J. J. Abramse a podle kritiků do kin závěrem ságy také naservírovali prakticky všechno, co by si kdo mohl od Star Wars přát. A přesto zůstává fanklub podle Business Insideru rozpolcený s tím, že někteří lidé odcházejí z vesmírné podívané „nenaplnění”.

Vyhořelá fanouškovská základna

Šéf společnosti Disney Bob Iger nabízí možné vysvětlení. Podle něj jsou fanoušci „vyhořelí”.

Od návratu Hvězdných válek do kin – po deseti letech od Pomsty Sithů – pumpuje americký zábavní konglomerát filmy na plátna každoročně. Film Síla se probouzí v roce 2015 následovaly ob rok snímky Rogue One, Poslední z Jediů, Solo: Star Wars Story a Vzestup Skywalkera letos. Do toho tematické zábavní parky Disneyland a Disney World otevřely nové Star Wars atrakce i menší Star Wars městečka, nebo spíš přístavy. A k tomu, jakkoliv kladně vnímaný, přistál na nové streamovací službě Disney+ původní seriál Mandalorian.

Mediální masáž problémů Hvězdných válek

Navrch k tomu produkce některých ze zmíněných kousků nebyla snadná, provázela je řada potíží a těmi média vytrvale masírovala fanoušky tak, že spolu s frekvencí filmů na plátnech mohlo tohle vše podle Business Insideru vést k jakési „dysfunkci” značky Star Wars. A přímo do té nakráčel Vzestup Skywalkera s příběhem, který i diváci vnímají jako očekávaný.

Ze zmíněných potíží: spin-off Rogue One doprovázelo rozsáhlé přetáčení poté, co si režisérské otěže předali Gareth Edwards a Tony Gilroy, druhý zfilmovaný vedlejší dějový příběh Solo: Star Wars Story rovněž přišel o původní režisérské duo Phila Lorda a Christophera Millera, a Vzestup Skywalkera měl původně točit Colin Trevorrow, který kvůli tvůrčím neshodám uvolnil cestu Abramsovi; z posledních medializovaných případů také sešlo z nové trilogie, alespoň v pojetí tvůrců seriálu Hra o trůny, tedy Davida Benioffa a D. B. Weisse, které donutili údajně odejít „toxičtí fanoušci”.

Tržby za čtvrtek, první den a víkend celosvětově

Co se týče tržeb v samotný čtvrtek, tedy premiérový den, umístil se nový snímek Star Wars se 40 miliony dolarů celosvětově na pátém místě nejlepších výsledků vůbec a za první celý den na šesté příčce s 90 miliony. Vzestup Skywalkera ovšem promítalo celkem 4 406 kin, zatímco oba v trilogii předcházející a lepší snímky měly k dispozici méně pláten.

Celosvětově za otevírací víkend v pořadí devátý díl Hvězdných válek utržil 373,5 milionu dolarů, v přepočtu tedy asi 8,5 miliardy korun. Z toho si lístky za 198 milionů dolarů koupili diváci za oceánem.

Reklama

Doporučované