Nové volby a kritika Trumpa. Lídr labouristů vystoupil na festivalu Glastonbury

Nové volby a kritika Trumpa. Lídr labouristů vystoupil na festivalu GlastonburyVideo: AP

Na proslulém britském festivalu Glastonbury tradičně zaznívají kromě hudby také politické proslovy. V sobotu vystoupil před desítkami tisíc diváků britský politik Jeremy Corbyn, který na pódiu oznámil pokus vyvolat nové volby a kritizoval amerického prezidenta.

Lídra Labouristické strany Jeremyho Corbyna přivítalo publikum na festivalu Glastonbury jako rockovou hvězdu.

Corbyn ve své řeči uvedl, že se chce pokusit o vypsání dalších předčasných parlamentních voleb. Důvodem je nečekaný úspěch labouristů v červnových volbách, v nichž Konzervativní strana premiérky Theresy Mayové ztratila v parlamentu většinu. Navíc v pátek Corbyn poprvé v průzkumech předstihl Mayovou. V odpovědi na otázku, který politik by nejlépe vykonával úřad předsedy vlády, mu podle agentury YouGov dalo hlas 35 procent dotázaných, zatímco Mayové 34 procenta.

V projevu na festivalu Corbyn kritizoval také amerického prezidenta: „Podívejte se na zeď, která obklopuje tento festival. Je tady vzkaz pro prezidenta Donalda Trumpa. Stavějte mosty, ne zdi." Tím ale kritika neskončila a Corbyn dále řekl: „Nemůžeme pokračovat v ničení této planety. Musíme na této planetě žít. Dokonce ani Donald Trump nevěří, že existuje jiná planeta, na níž můžeme žít. Tak chraňme planetu, kterou máme.”

Na hlavním pódiu promluvil také o nedávné katastrofě v Grenfell Tower, o ženských právech nebo o globálním oteplování. Na festivalu měl Corbyn tisíce příznivců, kteří s transparenty hlasitě aplaudovali v průběhu celého projevu.

Předseda labouristů nebyl jediný, kdo se vyjádřil k politickým záležitostem. Rozruch zde způsobil i herec Johnny Depp, který prohlásil, že je „možná na čase”, aby opět nějaký „herec zavraždil prezidenta”. Deppův komentář se na sociálních sítích dočkal smíšených reakcí, když někteří jeho kritici připomínali nedávnou střelbu na předního republikánského kongresmana Steva Scalisea. Herec následně pronesl pro magazín People svou omluvu s tím, že šlo jen o špatný vtip.