Hlavní obsah

Nový český miliardář na videu: Co si myslí ve 29 letech o penězích

Rozhovor s Janem Bednářem z Floridy.Video: Petra Krmelová

 

Reklama

Žebříček nejbohatších Čechů se tento týden rozrostl o nové jméno. Teprve devětadvacetiletý Jan Bednář prodal část své firmy ShipMonk za 6,3 miliardy korun. Ve videu z Floridy hovoří pro SZ Byznys o svých dalších plánech.

Článek

Dalším cílem je dobýt Evropu. Vlastně se tak vrátíme domů. Ale chceme jít i jinam, chceme být globálním lídrem, uvedl v rozhovoru pro SZ Byznys (ve videu nahoře v tomto článku) Jan Bednář, který během šesti uplynulých let vybudoval v USA logistickou firmu ShipMonk obsluhující menší a střední e-shopy. Tento týden do ní přibral partnera - fondy Summit Partners, které mu za „větší minoritní“ podíl daly 290 milionů dolarů. V Praze chce jeho firma příští rok ve velkém nabírat. Hlavně programátory.

Kde právě jste?

Jsem na Floridě ve Fort Lauderdale. Tady máme sídlo firmy, tady teď bydlím.

Tento týden jste oznámili vstup Summit Partners do vaší firmy, který by měl přinést zhruba 6,3 miliardy korun. Proč jste minoritní podíl prodal a co s penězi budete dělat?

Asi před osmi měsíci jsme se rozhodli, že chceme přivést do firmy partnera, který by nám umožnil dál růst. Najali jsme jako poradce Goldman Sachs a naplno jsme se procesu věnovali. Hovořili jsme s několika různými investory a nakonec jsme vybrali Summit Partners. Máme pocit, že přinesou největší hodnotu a sedli jsme si dobře také lidsky.

Jak velký podíl jste prodal?

To bohužel nemohu říci přesně, ale je to řekněme větší minoritní podíl.

Jak byste jednoduše popsal, co vlastně vaše firma dělá?

Jsme technologicko-logistická firma, která pracuje se startupy a technologickými podniky. Řídíme pro ně celý dodavatelský řetězec a logistiku. Vezmeme jejich zboží, naskladníme ho u nás, naše platforma se propojí s jejich zákazníky a to přes různé prodejní kanály, a nakonec jejich produkt zabalíme a pošleme zákazníkům. Čím se nejvíc lišíme od jiných firem, je naše technologie, kterou vše řídíme. Vyvíjíme ji v Česku a zahrnuje objednávkový a skladový systém včetně třeba předpovídání poptávky. Prostě tomu logistickému řetězci umíme přidat další hodnotu. To nás odlišuje od tradičních logistických firem. Proto nové e-commerce firmy chtějí spolupracovat s námi.

Jak vaše cesta za úspěchem v USA začala?

Odešel jsem sem před dvanácti lety. Chtěl jsem tady vždy studovat, což se podařilo, a první firmu jsem založil už na vysoké, kdy jsem kupoval zboží v Americe a posílal ho do Čech. Jmenovala se Pošlimito.cz, čímž jsem vlastně získal první malé zkušenosti v logistice a v e-commerce. Když jsem se po škole rozhodoval, co budu dělat dál, přišlo mi to jako nejlepší volba. Vyhrál jsem s nápadem několik soutěží a dostal jsem tak na rozjezd asi 70 tisíc dolarů. Bylo to skvělé nakopnutí kariéry a dodalo mi to jistotu v to, že jsem schopen rozjet firmu.

Jak to pokračovalo?

Asi po roce za námi přišel první e-shop s tím, jestli bychom pro něj mohli dělat logistiku. My jsme mu říkali – žádný problém. Měli jsme tehdy prázdný sklad a uměli jsme posílat zboží. S prvním zákazníkem jsme zjistili, jak je to velká díra na trhu, a začali jsme přetvářet firmu v to, čím je dnes ShipMonk. V roce 2016 jsme vymysleli značku a vyvinuli technologii, na které to frčí dodneška.

Jaké plány máte do příštího roku a kde byste firmu viděl rád v delším horizontu?

Plány jsou velké a Summit Partners jsou v tom s námi zajedno. Takže tlak na růst určitě nepoleví. Trh, který můžeme obhospodařovat, je obrovský. Příští rok chceme expandovat do Evropy a otevírat další sklady v USA. Budeme najímat spoustu lidí, kteří nám pomohou firmu dostat na další level. Letos jsme rostli o polovinu rychleji, než byl původní plán, a výsledkem toho je, že máme podstav zaměstnanců. Takže na příští měsíce je hlavní zaměření na nabírání dobrých spolupracovníků a do dvou tří let bychom chtěli uvést firmu na burzu.

Můžete dát už nějaké podrobnosti k evropské expanzi?

Zatím nepadlo přesné rozhodnutí, ale bude to pravděpodobně Holandsko, Německo, Polsko či Česká republika, pokud jde o otevření vlastních skladů. Kanceláře už máme v Praze a tam také budeme najímat spoustu lidí z různých oborů a hlavně programátory. V Česku je to pro nás klíčová profese, protože naši technologii, která nám dává náskok před ostatními, vyvíjíme kompletně v Praze. Potřebujeme nejlepší lidi, které můžeme najít. Všichni se vlastně těšíme, až se budeme moci vrátit domů do Evropy a otevřít tam naše první „fulfillment“ centrum.

Máte ambici stát se někde lídrem trhu?

Určitě ano. Navíc myslím, že v USA už v našem segmentu, tedy obsluze malých a středních podniků, jsme lídrem trhu. A v Evropě máme stejné ambice. Do dvou tří let chceme být jedničkou na celém světě. Jedno v jaké části.

Už dnes o vás média referují jako o jednom z nejmladších českých miliardářů. Jak se vám to poslouchá?

Poslouchá se to skvěle. Pro mě je na tom ale nejlepší, že se potvrzuje, že jdeme v byznysu správným směrem. Díky uskutečněné transakci se mohu na firmu podívat trochu s odstupem. Když jste totiž pořád přímo v provozu a řešíte problémy, tak si často neuvědomujete, co se vám podařilo vybudovat. A vidím, že se nám podařila skvělá věc, a vlastně tomu pořád nemohu uvěřit, jak je to čerstvé. Ještě se z toho pár týdnů budu vzpamatovávat.

Uděláte si nějakou osobní radost ze získaných peněz?

Zatím vůbec. Ještě minimálně dva tři týdny budeme naplno pracovat, než se vyhrabeme z vánočního šílenství, pak si vezmu týden dovolenou a pak si rozmyslím, jakou radost si udělám. Zatím mám největší radost z toho, že už máme transakci za sebou.

Reklama

Doporučované