Obava vědců se naplnila, koronavirem se poprvé nakazil lidoop

Snímek goril nížinných ze zoo v Budapešti.

Zoologická zahrada v San Diegu oznámila první známý případ, kdy se covidem-19 nakazili zástupci lidoopů. Jde nejméně o dvě gorily nížinné.

Nakažených goril může být víc, podle prohlášení zoologické zahrady symptomy nákazy v pondělí vykazovala tři zvířata, u dvou goril koronavirus potvrdil test.

Zoo uvedla, že jelikož gorily žijí jako rodina, viru byli zřejmě vystaveni všichni členové osmičlenné skupiny. Pravděpodobně se nakazili od ošetřovatele, který měl bezpříznakový průběh, napsala CNN s odkazem na prohlášení zoo.

Nákaza se projevila minulou středu, když dvě gorily začaly kašlat. V pátek následoval pozitivní test na přítomnost viru a tento týden jeho výsledky potvrdila laboratoř veterinární služby. San Diego Zoo Safari Park věří, že se gorily bez problémů zotaví.

Podle tamní ředitelky Lisy Petersonové se gorilám kromě mírných příznaků v podobě kašle a rýmy daří dobře. „Tlupa je ve společné karanténě, všichni členové přijímají jídlo i vodu. Věříme, že se plně zotaví,“ řekla šéfová zoo, která je od prosince kvůli koronavirovým opatřením pro veřejnost zavřená.

Podle National Geographic jde o sedmý zvířecí druh, u kterého se potvrdil výskyt covidu-19. Už dřív byl potvrzen u tygrů, lvů, norků, sněžných leopardů, psů a koček. Všichni se nakazili od lidí. Jen u norků se potvrdil i zpětný přenos ze zvířete na člověka.

Nové nebezpečí pro ohrožené primáty?

Zpráva o nákaze goril částečně potvrdila obavy vědců, kteří ve studii publikované loni v září upozorňovali, že několik druhů primátů je potenciálně zranitelných k nákaze virem SARS-CoV-2.

Právě gorila nížinná byla jedním z nich. Kromě toho vědci po analýze více než 400 druhů zvířat ukázali prstem například na orangutana sumaterského, gibona bělolícího a šimpanze bonobo.

Že by se tyto a několik dalších druhů primátů mohlo nakazit, vědci usuzovali z jejich genetické podobnosti lidem. Konkrétně jde o podobnosti ve specifickém proteinu, enzymu ACE 2, který viru SARS-CoV-2 slouží jako receptor, tedy vstupní brána do organismu.

Gibon bělolící.

Čtyřem zmiňovaným druhům primátů se dostalo větší pozornosti, protože je kromě náchylnosti k nákaze koronavirem spojuje ještě jedna věc. Jsou ohrožené. Gorily nížinné, giboni bělolící a orangutani sumaterští dokonce kriticky. Autoři studie označili za vysoce pravděpodobné, že se novou hrozbou vedle odlesňování a lovu může stát pro nepočetné populace ve volné přírodě právě i koronavirus. Zpráva o covidu-19 mezi gorilami v zoo potvrdila, že jejich obavy byly namístě.

Vedoucí studie zmínil i jinou rovinu problému, která rovněž vyplývá z podobnosti těchto primátů k člověku. V tomto případě nejde o genetiku, nýbrž o chování. Jde totiž o velmi společenské tvory, což by mohlo nahrávat šíření viru.

„Možná jsme měli štěstí, že virus přeskočil na tygry, protože kdyby se to stalo u primátů, výsledky by mohly být docela jiné a potenciálně devastující pro primáty žijící v zoo v Bronxu,“ řekl Lewin pro National Geographic před dvěma měsíci, kdy byla možnost šíření viru mezi lidoopy ještě pouze hypotetickou možností. Přidal i výzvu pro národní parky a zoologické zahrady, aby pečlivě monitorovaly situaci a pokusily se případné ohnisko odhalit co možná nejdřív.

Dobrou zprávou je, že v kalifornském San Diegu to na žádné devastující následky nevypadá. O trochu víc se tak potvrzuje stále ještě velmi vrtkavá hypotéza, že u zvířat covid-19 působí většinou mírný průběh. Dosud se tak většinou dělo při experimentech s kočkodany zelenými, fretkami, kaloni egyptskými i syrskými křečky.

Obecně je ale problematika covidu-19 u zvířat stále ještě poměrně neprozkoumaná a výzva k ostražitosti v zoologických zahradách i volné přírodě je rozhodně namístě.

A nejde jen o primáty. Střední, vysoké nebo velmi vysoké riziko přenosu vědci v září odhadli u celkem 103 druhů živočichů, z nichž 40 % je ohrožených. Velmi vysoké riziko platí pro celkem 18 druhů primátů, vysoké riziko ale vědci překvapivě objevili i u lidem podstatně vzdálenějších živočichů, jako jsou například delfínovci amazonští a čínští nebo sviňuchy.