Hlavní obsah

Obavy hoteliéra miliardáře: Jestli nebude lockdown, bude to překvapení

Co čeká hoteliér, cestovní kancelář a dopravce od podzimu? Debata byznysmenů v Byznys Clubu. Ilustrační foto.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Část podnikatelů v cestovním ruchu nevěří, že letní optimismus vydrží i na podzim. Přijdou lockdowny, odhaduje majitel hotelů a lyžařských středisek Igor Rattaj. Některé spolumajitel Tatry Mountain Resorts radši ani neotevře.

Článek

„Když lockdown nebude, tak nás to mile překvapí. Rád bych byl optimista, ale loni jsme byli velcí optimisti, připravili jsme se, že lockdown nebude, nastavili jsme ve spolupráci s vládou nějaká pravidla, ale lockdown nakonec přišel. Nikdo se nás neptal a zavřel nás,“ líčí Igor Rattaj, finančník ze skupiny J&T a spolumajitel Tatry Mountain Resorts, své zkušenosti v pořadu Byznys Club.

Foto: Seznam Zprávy

Ubytování v hotelech za červenec 2021.

Rattajova strategie pro sezonu podzim/zima je jasná – velká část hotelů zůstává dál zavřená „Neotvíráme mnoho hotelů. Některé jsou zavřené stále, většina na Slovensku, v Česku jich tolik nemáme. Děláme to obezřetně s tím, že budeme muset krátit stavy,“ přibližuje své plány Rattaj.

Slovenský finančník spoluvlastní ve střední Evropě nejen lyžařská střediska, ale také celkem 15 hotelů a dalších ubytování na slovenských a českých horách. Často jde o čtyřhvězdičkové resorty a právě do luxusních zařízení se podle červencových statistik klientela zatím nevrací. Chybí cizinci, Rattajovi hlavně Poláci.

Počet ubytovaných v pětihvězdičkových hotelích proti předcovidovému roku 2019 klesl téměř o polovinu, uvádí ČSÚ. Polepšily si jen jednohvězdičkové hotely, které zaznamenaly nárůst počtu ubytovaných skoro o pět procent.

Cestovkám se klientela vrátila

Ve složité situaci se v létě ocitly kromě některých hotelů také cestovní kanceláře. Držitelům tzv. lex voucherů musely vyplatit na konci prázdnin peníze za neuskutečněné zájezdy. Ale jinak bylo podle šéfa CK Blue Style Ondřeje Rušikvase léto dobré. „Klienti se vrátili v dostatečné míře. Přibližujeme se číslům roku 2019, i když jich nedosahujeme. Chuť cestovat se vrátila,“ řekl.

Foto: Seznam Zprávy

Kolik lidí se ubytovalo v Česku za 1. pololetí roku.

Peníze za státem garantované poukazy už Blue Style vrátil všem zákazníkům, ostatní mají vouchery Travel Safe, za které cestovka peníze vracet nehodlá. Podle Ondřeje Rušikvase je však takových klientů zanedbatelný počet.

Na lockdown to nevidím, říká Jančura

Když  šéf RegioJetu a Student Agency Radim Jančura vyhlíží podzim, zůstává optimistou: „Já myslím, že lockdowny nebudou. Všichni vidí, že očkování respektive promořování, to je každého volba, funguje. Může přijít nějaká jiná mutace, ale v tu chvíli se na to musíme koukat jako na chřipku. Farmaprůmysl musí reagovat mnohem rychleji než při prvním očkování,“ míní podnikatel.

Jančurovi zmizelo s úderem první vlny z vlaků a autobusů 80 procent cestujících. Od jara se však spoje plní. Vlaky do Chorvatska naplnil, do běžných spojů se mu však každý pátý cestující nevrátil.

„Léto bylo na poměry covidu výborné, i když pořád hluboko za rokem 2019. Důležité je, že jsme to přežili. Proti loňskému roku je to lepší, byť konec letošního roku nebude takový, jaký bychom si všichni přáli,“ řekl.

Od státu jsme dostali skoro nulu

„Já jsem využil pandemii k růstu. Je pravda, že ve vlacích a autobusech máme o 20 procent méně cestujících, ale obratově jsme na tom lépe než v roce 2019. Máme nové linky,“ vypočítává Jančura.  „Když přišla pandemie, zavřel jsem se na chalupě, vypil jsem pár beček a vymyslel jsem Chorvatsko, protože bylo jasné, že nějaká část procent bude chybět,“ dodal v pořadu Byznys Club.

Chybějících procent bylo nakonec dost. Jančurova skupina vyčíslila ztrátu za minulý rok na 500 milionů korun. „Od státu jsme dostali pět milionů,“ hodnotí podnikatel státní podporu.

Foto: Seznam Zprávy

TOP 5 zemí podle počtu hostů.

Obdobnou ztrátu zatím evidují v Tatry Mountain Resorts. „Přelévá se to přes ty roky, ale ztráta je asi 25 milionů eur, tedy 500 milionů korun.  Od slovenského státu jsme dostali skoro nula, od českého něco málo,“ sčítá covidové dopady Igor Rattaj.

U cestovní kanceláře Blue Style jdou ztráty do miliard. „Z hlediska obratu jsou to ztráty více než dvě miliardy korun. O otázce zisku vůbec nebudu hovořit, protože nemůžeme čekat, že by cestovní kanceláře byly ziskové. Co se týče podpory státu, tak ta byla zanedbatelná, řádově 15 až 20 milionů korun,“ shrnuje šéf Ondřej Rušikvas.

Reklama

Doporučované