Hlavní obsah

Občerstvovací letadlo u dálnice, jež proslulo historkou o Kubáncích, se mění

Foto: Občerstvení Letadlo

Známé občerstvovací letadlo na dálnici u Mladé Boleslavi dostalo novou podobu.

Reklama

Lidé cestující na trase mezi Prahou a Libercem po dálnici D10 mohou navštívit opravený areál občerstvení Letadlo u Bakova nad Jizerou. Rekonstrukci prodělává také interiér letadla, který bude hotov do konce letních prázdnin.

Článek

Areál změnil vlastníka, je jím František Vágner, renovace začala v lednu.

Kromě občerstvení chce Vágner z lokality udělat návštěvní místo. Určené má být především pro děti, ale i fanoušky techniky. Kromě letadla zde jsou a budou k vidění i další stroje, například vozidla americké policie, hasičů nebo záchranářů, díky spolupráci s Buggyrou jsou zde i závodní vozy, které se budou pravidelně obměňovat. Podle Vágnera má další technika do budoucna přibývat, objevit by se zde mohla například tramvaj.

Z původní podoby, kdy letadlo neslo bílo-oranžové barvy společnosti Kofola, má po renovaci barvy závodního týmu Buggyra, nese červeno-modro-bílý nátěr, který doplňuje nápis Buggyra Air. Kolem letadla vzniklo venkovní posezení, nové je parkoviště i dětské hřiště.

Původní majitel letadlo podle Vágnera inzeroval přes realitní kancelář. „Sledoval jsem vývoj nabídky, prodejní cenu. Potom jsem letadlo koupil,“ řekl Vágner. S areálem byla podle něj spojena řada problémů například s vodou nebo veřejným osvětlením, což atraktivitu nabídky snižovalo. Náklady na oživení areálu jsou podle Vágnera v desítkách milionů korun.

„Byla to myšlenka, která mě napadla ve chvíli, kdy jsem viděl, že to tady skomírá a bylo to čím dál horší,“ řekl Vágner. Na rekonstrukci začal pracovat letos v lednu, nyní je areál již téměř hotov.

Foto: Občerstvení Letadlo

Do konce měsíce je u letadla vystavený tento truck – momentálně nejrychlejší na světě.

Nový majitel řeší i problematický nájezd z dálnice a výjezd z parkoviště. V současnosti zde při sjíždění a najíždění na dálnici chybí příslušné připojovací pruhy, do budoucna by je tu ale mělo Ředitelství silnic a dálnic podle Vágnera vybudovat.

Aktuálně je u letadla maximální rychlost omezená na sto kilometrů v hodině.

Areál by se měl využívat také pro srazy závodníků stáje Buggyra, odjíždět by se odsud mělo i na závody Rallye Dakar.

Jak Fidel (ne)volal do zbraně

U dálnice D10 u Bakova stojí vyřazený Iljušin Il-18D, který létal na linkách u Československých aerolinií pod imatrikulací OK-WAJ. Jako restaurace slouží od roku 1986. I přesto, že několik let nebyla restaurace v provozu a stroj pomalu chátral, od roku 2006 sloužil, byť omezeně, opět veřejnosti.

Tento sovětský letoun byl ve službách Československých aerolinií od 21. července 1967 až do posledního letu 24. října 1984. Nalétal celkem 23 578 hodin a absolvoval 20 829 vzletů a přistání. Létal pod imatrikulací OK-WAJ s národopisným pojmenováním Poděbrady a jeho lety směřovaly především do kubánské Havany.

Letadlo uvidíte také ve filmu Uf-oni jsou tady z roku 1988 a Prachy dělaj člověka (2006).

V roce 2011 dostal nový nátěr propagující nápoj Kofola.

K letadlu se váže historka o 300 kubánských pracovnících, již před revolucí v ČSSR pracovali a ze kterých si údajně udělali legraci řidiči několika autobusů. Jednoho mrazivého rána (asi ve 2 hodiny) pracovníky vzbudili se smyšlenou historkou, že Kuba byla napadena a prezident Fidel Castro je volá do zbraně. Následně je odvezli k letadlu u dálnice s tím, že piloti brzy dorazí, bude zastavena doprava na dálnici a letadlo z ní vzlétne. Teprve po několika hodinách čekání Kubánci zjistili, že letadlo je přibetonováno k zemi a nemůže tedy vzlétnout.

Příběh již několik desítek let žije vlastním životem, zda se skutečně odehrál, ale s jistotou neví asi nikdo.

Reklama

Doporučované