Hlavní obsah

Obchodníci nevědí, co s neprodanou módou. Zlevněné oblečení míří do outletů

Foto: Jaroslav Mašek

V outletech chtějí být i značky, které se výprodejům dříve vyhýbaly (ilustrační snímek).

Reklama

Trh s módou překypuje neprodanými kolekcemi. Do outletů se s nimi snaží dostat i značky, které od výprodejů dávaly ruce pryč.

Článek

Outlety se chystají na nákupní rej. Prodejcům módy se během slabého loňského roku i letošních čtyř měsíců, kdy neviděli zákazníka, přeplnily sklady. Po rozvolnění se budou snažit rychle a levně zbavit neprodaného oblečení. Značky mají proto větší zájem o pronájem prostor v outletových centrech.

„Obchodníci mají v současnosti spoustu zboží a pravděpodobně z toho budeme profitovat. Ve chvíli, kdy budeme moci otevřít, bude nabídka pro zákazníky opravdu velká,“ řekla SZ Byznys ředitelka Fashion Arena Prague Outlet Lenka Čapková.

Své prodejny v pražském centru v době covidu vyprázdnily české módní značky Pietro Filipi a Blažek Praha, které se dostaly do existenčních problémů, a také multibrandový prodejci obuvi M2 Shoes. Všechny jednotky se ale okamžitě obsadily značkami, které outletový prodej běžně nevyhledávají. Prostory zaplnil prodejce módy pro teenagery American Eagle, dražší italská značka Weekend MaxMara a prodejce a distributor prémiového kuchyňského vybavení Potten & Pannen, který spolupracuje se Zdeňkem Pohlreichem.

„Jsou to firmy, pro které outlet nebyl preferovaný kanál. Podle množství telefonátů bude potenciálních nájemců přibývat,“ přiblížila leasingová ředitelka Veronika Tebichová.

Ilustruje to snahu obchodníků s módou rychle se zbavit starých kolekcí. Zájem mají kromě dlouhodobých pronájmů i o pop-up formáty, tedy krátkodobé nájmy na dobu od jednoho měsíce do jednoho roku.

Outlet v pražských Štěrboholích má aktuálně obsazenost kolem 95 procent. Loni jeho návštěvnost i obrat klesly zhruba o třetinu. Od ledna je otevřena jen hrstka obchodů v režimu výdejního okénka. Tři obchody nabízejí možnost virtuálních nákupů, kdy zákazník může zboží nakoupit přes videokonferenci s prodavačem, který je přítomen v prodejně.

Sklady jsou téměř o polovinu plnější

Odchod osmi nájemců se loni částečně podařilo nahradit novými značkami nejstaršímu tuzemskému outletu Freeport Fashion Outlet, kam díky své poloze u hranic nedaleko Znojma přijíždí polovina návštěvníků z Rakouska. Češi je loni nahradili jen zčásti, návštěvnost klesla o více než čtyřicet procent.

Termín otevření obchodů je v nedohlednu, ale ředitel nákupního centra v Hatích Jan Procházka se do budoucna dívá optimisticky. „Cítíme velký zájem obchodníků hledat cestu ke zbavování se neprodaných kolekcí z loňského roku,“ uvedl a dodal: „Podle našich údajů jsou přebytky především zimního zboží aktuálně vyšší řádově o desítky procent v porovnání s minulými roky a pozorujeme trend přesouvat velkou část neprodaného zboží právě do outletů.“

To podle něj vyvolá vlnu velkých výprodejů, která nastala už v období Vánoc. Běžně se do outletu dostává zboží s minimálně 30procentní slevou, ale před Štědrým dnem byly reálné ceny často až o polovinu nižší.

Freeport je prvním outletem, který chystá svůj vlastní e-shop, nebo přesněji řečeno digitální tržiště, které budou moci využívat značkové obchody z řad nájemců k prodeji svého zboží. E-shop zrovna prochází testovací fází. Pomoci může hlavně cenově dostupnějším značkám, protože u dražších brandů se zákazníci často nespokojí s nákupem online.

„Z dlouhodobého hlediska jednoznačně očekáváme růst zájmu obchodníků s luxusnější módou, právě tato oblast byla postižena nejdramatičtěji,“ uvedl Procházka.

O slovo se hlásí levná móda

Krize zároveň otevírá na trhu větší prostor pro posilování značek levné módy. Bleskového obsazení obchodních center a zejména retail parků se v posledních letech ujaly řetězce Pepco a Kik. Loni otevřel své první pobočky v Česku německý diskont Tedi a expanduje také rakouská síť NKD.

„V kategorii značek nabízejících široký sortiment v dostupných cenách vnímáme intenzivní aktivitu značek Pepco, Action, Tedi nebo NKD. Preference posledních tří značek jde spíše směrem k retail parkům než standardním obchodních centrům, ale jednání probíhají i v těchto projektech,“ popsal šéf oddělení retailového pronájmu CBRE Jan Janáček.

Letošní velkou událostí tuzemské módy bude otevření třípodlažního obchodního domu irského oděvního řetězce Primark na Václavském náměstí. Přestože obchod, který svou premiéru nejspíš odstartuje s rozvolněním, sídlí na lukrativní adrese, i on nabízí cenově dostupnou módu. Otevření bylo loni posunuto na první polovinu letošního roku.

Po prázdninách loni v tuzemsku otevřel své první obchody také nizozemský řetězec Action, zaměřený na sortiment od krmiv přes potřeby do domácnosti až po hračky.

Z českého trhu se v minulém roce definitivně stáhlo několik známých značek. Zavřelo 27 prodejen francouzské módní značky Camaieu, pozice vyklidil také prodejce módy Forever 21, který v roce 2019 ohlásil bankrot. Z trhu odešli prodejci šperků Tous, Frey Wille a Thomas Sabo a prodejnu na Václavském náměstí po čtvrtstoletí zavřel i prodejce filmů a CD Bontonland. Ústup většinou nesouvisel s koronavirem, ale šlo o dlouhodobé plány, které mohl covid-19 urychlit.

„Domnívám se, že zatím nemůžeme hovořit o výrazném vlivu pandemie na změnu nájemní struktury obchodů. K zavírání začíná docházet pochopitelně nejprve v centru města (Leiser, Salamander, Mywalit, Wellensteyn, Kiehl's, Tous, Thomas Sabo apod.). V nákupních centrech však dnes panuje něco jako klid před bouří, která vypukne v okamžiku rozvolnění opatření,“ uvedl na začátku letošního roku Jan Hübner, zakladatel analytické firmy Shopingy.com, která sleduje pohyby na retailovém trhu v Praze.

Potvrdil, že nejméně zasaženým segmentem budou právě outletová centra. Ve dvou pražských outletech ve Štěrboholích a u Letiště Václava Havla loni zavřelo 23 obchodů (převážně s módou), ale otevřel stejný počet nových.

Reklama

Doporučované