Hlavní obsah

Obrazem: Jsme na dně. Nezakázala jsi nás, vládo, ale jako by se stalo

Reklama

Poslední adventní neděli přijeli zájezdoví dopravci z celé České republiky do Prahy. Upozorňují na nedostatečnou státní podporu a reálnou hrozbu konce tohoto podnikání v Česku.

Článek

Zhruba tři stovky autobusových zájezdových dopravců na parkovišti PVA EXPO Praha Letňany protestuje proti postupu vlády při řešení podpory tohoto sektoru. Dopravcům se nelíbí, že je jejich obor v rámci další koronavirové vlny opět přehlížen.

+18

Zájezdoví dopravci nemají žádné tržby

„Ztráty jednotlivých dopravců činí letos 80 až 100 procent tržeb. Zakázky klesly dopravcům téměř na nulu, obnovení provozu většina z nich očekává až v polovině příštího roku,“ popisuje současnou situaci Jiří Vlasák z iniciativy Za Autobusy.

Stát na podzim sice rozdělil mezi dopravce miliardu korun v rámci programu COVID Bus, podle firem to však kvůli pokračující krizi na záchranu oboru nestačí. Bez další pomoci podle nich může zájezdová doprava zkolabovat.

Dopravci na dnešní akci zvali i ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO), podle iniciativy však odmítl a s dopravci bude jednat v lednu. Téměř miliardové kompenzace, které stát v listopadu rozdělil mezi zájezdové dopravce, by měly podle pátečního vyjádření Ministerstva dopravy autobusovým firmám pomoci se přizpůsobit situaci až do konce prvního čtvrtletí příštího roku.

Hrozí konec zájezdové dopravy v Česku

Ministerstvo v programu dostalo 1054 žádostí o kompenzaci. Většina žadatelů uspěla a peníze by již měli mít na svých účtech, tvrdí Havlíček. Ministerstvo rozdělilo 932,5 milionu korun pro 3486 vozidel. Zamítnuto bylo 27 žádostí, podle úřadu šlo o dopravce, kteří nebyli držiteli koncese nebo jejich autobusy nesplňovaly podmínky pro dotace, jako je například nízká emisní třída. Dotace však podle iniciativy stačily podnikatelům jen na zaplacení dluhů za leasing z jara. Autobusy ovšem stojí stále.

„Většinu zájezdových autobusů přitom provozují malí živnostníci, kteří nemají úspory na další půlrok bez příjmů. Z aktuální situace přitom jasně vidíme, že naši klienti si neobjednávají jízdy na jaro, přitom už touto dobou běžně plánují minimálně jarní prázdniny,“ dodal Vlasák. Podle něj bez další státní pomoci může celý obor zkolabovat. Krize v Česku zasáhla až dva tisíce zájezdových dopravců provozujících dohromady asi devět tisíc autobusů.

Reklama

Doporučované