Hlavní obsah

Odborník má jasno: Budoucností jsou elektromobily a auta na vodík

Foto: Profimedia.cz

Elektromobily, auta na vodík a další alternativní pohony pomalu přebírají hlavní slovo.

Reklama

O budoucnosti elektřiny a dalších alternativních paliv pro automobily si Seznam povídal s výkonným viceprezidentem globálního provozu čerpacích stanic Shell Istvánem Kapitánym.

Článek

Ačkoli na českých silnicích se elektromobily v dnešní době objevují zatím jen minimálně, téma elektromobility v české společnosti silně rezonuje.

Dokážete si představit, že by byly benzin a nafta kompletně nahrazeny například elektřinou a vodíkem? Pokud ano, za jak dlouho se to může stát?

Ano, dokážu. Je třeba zmínit, že na světě aktuálně jezdí přibližně 1,1 miliardy aut. Z toho, řekněme, je asi šest milionů elektrovozů. Přitom už v roce 2040 by počet automobilů měl vzrůst na dvě miliardy. Mobilita tedy výrazně poroste. Z těchto dvou miliard by podle výhledu mohlo být na silnicích až půl milionu elektromobilů.

Podle mého názoru to není „buď, a nebo“ mezi elektromobily a benzinem a naftou. Znamená to konec fosilních paliv a hlavní slovo pomalu přebírají elektrická auta, vozidla na vodík a další alternativní pohony.

Vozidla na naftu a benzin ovšem prozatím zůstanou. Chci zdůraznit, že jsem zodpovědný za obchod ve více než 80 zemích a je důležité si uvědomit, že to, co se právě děje například v Kalifornii nebo Oslu, se rozhodně neděje například v Keni. Elektrifikace se bude stále rozšiřovat a bude existovat takzvaná koexistence různých druhů pohonů, alespoň v dalších třech desetiletích.

Jakou roli může hrát v automobilovém průmyslu vodík?

Bohužel zatím nevíme, zda právě vodík je pohonem budoucnosti. Co ale víme jistě, je to, že množství vozidel s tímto pohonem se bude nadále rozšiřovat. Někteří výrobci, které nechci zmiňovat, investují opravdu velké peníze na vývoj automobilů právě na vodík. Souhlasím s tím, že je to skvělá alternativa.

Takový automobil může mít dojezd například 700 kilometrů a řidič ho natankuje za tři minuty. Jediným problémem je cena – ta je bohužel velmi vysoká. Počet vodíkových automobilů se například v Německu pohybuje jen kolem jedné tisícovky.

Foto: Profimedia.cz

Výkonný viceprezident globálního provozu čerpacích stanic Shell István Kapitány.

Vím ale, že například předseda společnosti Shell v Německu auto na vodík od Hyundai má a je to skvělé auto. Je jich ale opravdu velmi málo.

Komerční doprava je údajně jedním z největších znečišťovatelů ovzduší a emise z dopravy se navíc nesnižují. Sledujete nějaká konkrétní čísla?

Ano. Komerční doprava se na znečištění podílí přibližně z 25 procent a to už je poměrně velké číslo. Řekl bych, že s osobními automobily je to jednodušší, jelikož je můžete vyměnit za alternativu a tím také postupně snižovat emise. Pokud jde o kamiony, investujeme do přechodu z nafty na LNG. K tomu je však potřeba speciální kamion se zvláštním motorem. Zaznamenal jsem velký pokrok, výrobci neustále přicházejí s novými modely. Významného růstu jsme si všimli například v Nizozemsku, Belgii nebo Německu. LNG je dobrá alternativa, protože emise oxidu uhličitého má o více než čtvrtinu nižší než nafta.

Jak tedy emise snížit?

Obchodní doprava roste, počet osobních automobilů roste, počet obyvatel roste. Jediným způsobem je přejít na alternativní zdroje energie, jako jsou biopaliva, LNG, elektřina a vodík.

Superrychlé nabíjení

Ve snaze o další krok k elektrifikaci se společnost Shell spojila s firmou IONITY, která poskytuje síť rychlonabíjecích stanic o výkonu 350 kW. Jde zatím o nejvýkonnější a nejpokrokovější technologii, kterou může běžný majitel elektromobilu využít.

Cílem projektu je připravit adekvátní síť superrychlých stanic před příchodem elektromobilů jako Audi e-tron, Mercedes Benz EQC nebo Porsche Taycan. Plán zní jednoduše – do roku 2021 mají tyto dvě firmy postavit alespoň 21 těchto dobíjecích stanic po celé střední Evropě včetně České republiky, Maďarska, Polska, Slovenska a Slovinska.

Ačkoliv Shell už několik stanic tohoto typu v zahraničí otevřel, Česko se jich od něj zatím nedočkalo. Řidiči elektromobilu je však přesto mohou již otestovat. Společnost IONITY spolupracuje například i s OMV a právě ve spolupráci s touto společností otevřela před nedávnem první tuzemskou rychlodobíjecí stanici.

Pokrokové řešení IONITY nabízí oproti současně nejrozšířenější síti rychlodobíjecích stanic na území ČR téměř sedminásobný výkon. Zatímco dnes stanice umožňují dobíjení maximálním výkonem zhruba 150 kW, nová technologie nabídne dobíjení do kapacity přibližně 80 procent za přibližně 25 minut. To může dle typu elektromobilu představovat dojezd až 300 km. Pro nabití na zhruba 100 km postačí zhruba desetiminutová zastávka.

Reklama

Související témata:

Doporučované