Hlavní obsah

Okurky a rajčata bez igelitové fólie. Supermarkety začaly šetřit s plastem

Foto: Getty Images

Plastové obaly u ovoce a zeleniny nahrazuje papír, nebo nic.

Reklama

Z produktů postupně mizí plastová víčka nebo zbytečné obaly. Supermarkety tak ušetří tuny plastu ročně.

Článek

Supermarkety jsou významným producentem plastového odpadu. Řetězce působící v Česku se však snaží svou plastovou stopu co nejvíc redukovat, ať už odstraňováním plastů z obalů, nebo podporou recyklace.

Snižováním plastového odpadu se intenzivně zabývá například Tesco, které pracovalo na přepracování obalů, které se považují za těžko recyklovatelné, tedy i plasty. V Česku už Tesco odstranilo 130 tun těchto materiálů, což je 82 procent z celkového množství.

„Největší změnu lze zaznamenat na baleném ovoci a zelenině, kde Tesco a jeho dodavatelé nahradili těžko recyklovatelný polystyren a PVC široce recyklovanými materiály, jako jsou PET, PP a polyethylen,“ uvedl mluvčí Tesca Václav Koukolíček. Celkem bylo takto nahrazeno 143 tun plastů.

„U energetických nápojů se změna PVC fólie na polyethylen s nízkou hustotou promítla do odstranění 5 tun materiálu, který by po použití jinak skončil v koši. Podobné změny byly provedeny v mlékárenských, pekárenských a cukrářských kategoriích,“ dodal Koukolíček.

Jde také o důležitý krok k dosažení cíle, který si společnost stanovila – chce mít do roku 2025 veškeré obaly recyklovatelné. Podobný úkol si stanovil také Kaufland. „Do roku 2025 snížíme množství plastu nejméně o 20 procent a všechny produkty našich privátních značek budeme nabízet výhradně v obalech z recyklovatelných materiálů,“ říká Renata Maierl z firemní komunikace Kauflandu.

Obchody často čelí kritice kvůli prodeji balených výrobků, které obal vůbec nepotřebují. „Jako první obchodní řetězec jsme celoročně začali nabízet okurky bez plastové fólie. Díky tomuto kroku ušetříme 50 tun plastu ročně. U citrónů v síťce nahradil plastový pásek papírový, což představuje úsporu dalších 40 tun plastu za rok,“ říká Maierl. Dodává, že dalších 15 tun plastu ušetří zelenina prodávaná výhradně v papírových vaničkách.

„U ovoce a zeleniny nahrazujeme plastové části papírem, jako je tomu u většiny rajčat. Položky, které je možné odbalit, prodáváme nebalené, například bio jablka, kiwi nebo kaki,“ říká ředitel komunikace obchodů Albert Jiří Mareček.

Pro řetězce je nejjednodušší omezit plast u výrobků svých vlastních značek. „U Nature’s Promise džusů používáme od loňského roku lahvičky, které jsou z poloviny složené z rPetu. Díky této změně ušetříme ročně 14 tun plastu jen na těchto džusech,“ popisuje Mareček.

Obchody Lidl ušetřily za předminulý rok 360 tun plastu, k čemuž přispělo i odstraňování plastů z jeho výrobků. „Ztenčili jsme obal našich hranolek a díky tomuto kroku ušetříme až 3,4 tuny plastu za rok. Obalovaný sýr Culinea nyní prodáváme v papírovém balení namísto plastové vaničky. Předpokládaná celková úspora tímto krokem je více než 8,9 tuny plastu za rok,“ říká tiskový mluvčí Lidlu Tomáš Myler.

Lidl dále odstraňuje ze svých výrobků plastová víčka a vyřadil z prodeje i jednorázové plastové výrobky – kelímky, brčka, příbory, vatové tyčinky.

Řetězec Tesco odstraňování plastů neomezuje jen na potraviny a drogerii. Snaha produkovat minimum plastového odpadu platí od roku 2019 i pro módní značku F&F, kdy byl spuštěn systém opětovného používání ramínek na oblečení.

„Zákazníci, kteří si nechtějí odnést ramínka domů spolu s oblečením, je mohou nechat v obchodě. Ramínka tím dostávají další šanci, protože jsou následně posílána do recyklačního centra,“ říká Koukolíček. Tam jsou následně vyčištěna, roztříděna a připravena k opětovnému použití. Takto se u nás znovu ujalo přes 2,4 milionu ramínek a ušetřilo se skoro 88 tun plastu.

Ve světě produkují obchody spíš víc plastů

Podle nové studie Greenpeace a britské Agentury pro ochranu životního prostředí se však supermarkety nesnaží dostatečně. Vloni vyprodukovaly více plastového odpadu než v roce 2017. Třeba deset největších britských supermarketů uvedlo na trh celkem 896 853 plastových obalů.

Server The Guardian s odkazem na studii uvedl, že maloobchodníci prodali více než dvě miliardy plastových tašek, což je pokles o 0,1 milionu oproti roku 2019. Z toho se prodalo 1,58 miliardy tašek, které se dají použít víckrát. Jejich výroba se oproti roku 2018 snížila o osm procent, přesto je stále významná.

Třeba řetězec Lidl už neprodává jednorázové plastové tašky od roku 2017. Podle Marečka došlo k až dvoutřetinovému poklesu prodeje plastových tašek po jejich zpoplatnění. „Symbolem plastových obalových materiálů jsou stále igelitové tašky, vidíme už ale, že zákazníci ve velké míře mění své nákupní chování,“ uvedl Mareček.

Vliv na to má i nabídka znovupoužitelných tašek. „Místo plastových tašek zákazníkům jako alternativu nabízíme pevnou látkovou tašku z bio bavlny, nebo tašky papírové či tašky z ekologického materiálu,“ říká Maierl.

Reklama

Doporučované